المعيار
Volume 25, Numéro 2, Pages 486-504
2021-01-30

معالجة الصحافة المكتوبة للحملة الانتخابية –دراسة تحليلية لتشريعيات 23 نوفمبر 2017 من خلال جريدة الخبر–

الكاتب : الوافي صليحة . أجغيم الطاهر .

الملخص

الجزائر كغيرها من الدول الديمقراطية مبنية على مبدأ الاختيار و التمثيل الانتخابي للشعب، هذا الأخير الذي يعبر عن دعمه للحزب الذي يراه مناسبا، لكن ليس قبل المرور بمرحلة مهمة و هي الحملة الانتخابية التي تنشط فيها جميع الأحزاب المشاركة،بغية إقناع الشعب بضرورة الاقتراع لصالحها لضمان الفوز في الانتخابات،فهذه الدراسة تسعى لمعرفة كيفية معالجة الصحافة المكتوبة-جريدة الخبر- للحملة الانتخابية التي شهدتها الجزائر بتاريخ 23 نوفمبر2017،و تم الاستعانة بمنهج تحليل المضمون لعينة من الأعداد الصادرة أثناء الفترة الانتخابية،لتسفر الدراسة لجملة من النتائج أهمها محدودية اهتمام جريدة الخبر عينة الدراسة بموضوع الحملة الانتخابية،لتكون تغطيتها الإعلامية سطحية مقتصرة على الصفحات الداخلية، كما أنها لم تعتمد على تطبيق مبدأ المساواة بين الأحزاب المشاركة في الحملة الانتخابية. Algeria, like other democratic countries, its political process is based on the principle of electoral choice and representation of the people. The latter expresses its support for the party that it responds to its aspirations. However, this dream must undergo an important stage, which is the electoral campaign in which all the participating parties are active to persuade people on their behalf. This study seeks to know how the written press - Al-Khabar – treats the electoral campaign that took place in Algeria on November 23, 2017. It relied on the content analysis approach with a sample of a number of editions issued during the electoral period. The study concludes that Al-Khabar newspaper paid a limited interest to the subject of the electoral campaign so that its media coverage is purely superficial on the internal pages, and it is not based on the principle of equality between parties participating in the election campaign.

الكلمات المفتاحية

الصحافة ; الصحافة المكت;بة ; الانتخاب ; الحملة الانتخابية ; جريدة الخبر