المعيار
Volume 25, Numéro 2, Pages 180-206
2021-01-30

الاتصال البيئي أسسه وإستراتيجيته- مدخل نظري-

الكاتب : مهري شفيقة .

الملخص

ملخص: يرجع غالبية المختصين في الإتصال البيئي إلى أن ظهوره يرجع لعام 1962 حيث نشرت راشيل كارسون كتابا بعنوان الربيع الصامت ، والذي سلطت الضوء فيه على الآثار البيئية الناتجة عن المبيدات وبالخصوص( ديديتي DDT)،بعد صدور هذا الكتاب نال نصيبا كبيرا من الجدل وألهم أجيالا من المناضلين البيئيين ، وأطلق إلى العلن لقضايا حاولت الصناعات جاهدة إبقاءها في الكتمان، حيث برزت فكرة الإتصال البيئي كحقل متميز في الولايات المتحدة الأمريكية في أوائل 1980 من خلال التقليد النظرية البلاغية، الدارسون غالبا ما يستشهدون بمنشورة صدرت عام 1984 لchristing oravac ، قام فيها بتحليل خطب حماة البيئة والمحافظين على البيئة، وأنصار الوقاية preservationists ، وهناك من يرجع الميلاد الحقيقي لهذا المجال لظهور حركة أنصار البيئة " LES VERT "، ومنظمات المجتمع المدني حيث شهدت هذه الحركات تطورات كبيرة على مستوى توجهاتها وألياتها العملية ، وذلك من خلال ظهور مفهوم النضال الإيكولوجي أو المناضلين الإيكولوجيين les militants ecologiste.وبظهور الاتصال البيئي كمجال أصبح رهان وتحدي من تحديات الألفية الثالثة خصوصا على مستوى الدول النامية التي استفحلت فيها المشكلات البيئية والتلوث ، والنفايات ، والفقر ونقص الإطار المعيشي السليم، لذا فرهان الوعي البيئي هو ركيزة أساسية للاتصال البيئي، هذا المجال البحثي المهم جعلنا كمختصين نهتم بمختلف توجهاته من الناحية النظرية والتطبيقية ، نحو تأسيس وبناء إستراتيجية تطبيقية للاتصال البيئي يمكن تطبيقها على المستوى الوطني للنهوض بالوعي البيئي وإرساء الثقافة البيئية وصولا لتحقيق مواطنة فاعلة تسهم في تحقيق تنمية شاملة مستدامة . انطلاقا من هذا التقديم الملخص حاولنا طرح الإشكالية التالية: ماهو الاتصال البيئي كمقترب نظري؟ وكيف نبني إستراتجية اتصالية بيئية ؟ الكلمات المفتاحية: الاتصال البيئي، الوعي البيئي، نموذج الاتصال البيئي ، إستراتيجية الاتصال البيئي Abstract The majority of specialists in the field of environmental communication think that it appeared in 1962 with the publication of Rachel Carson’s book “ the Silent Spring” in which she highlighted the environmental effects of pesticides particularly ( D.D.T). this book won a large share of controversy and inspired generations of environmental activists in addition to that it opened fire on issues which industries tried to keep in secret. The idea of environmental communication emerged as a privileged field in the United States in early 1980 imitation of rhetorical theory.Scholars often cite chriting oravac’s publication 1984 in which he analyzed the speeches of environmental defenders and preservationists. Other specialists think that the real birth of this field is due to the emergence of the environmental supporters movement “ les verts” and civil society organizations. Indeed these movement and organizations witnessed significant developments in their orientations and mechanism thanks to the appearance of the concept “ the struggle for ecology” or “ ecology militants. Environmental communication as a field became one of the challenges of the third millennium especially in the developing countries which suffer from environmental problems such as pollution, poverty and low slandered of living. This is why the environmental awareness is a fundamental pillar of the environmental communication. This important field of research encourages us as specialists to care about its different orientations, the theoretical and the practical ones, in order to establish a practical strategy for environmental communication which can be applied at the national level to promote environmental awareness and establish environmental culture and education to achieve an effective citizenship able to contribute to the achievement of a sustainable development. From this abstract we tried to expose the following problematic “ what is the environmental communication as a theoretical issue? And how can we build a communication environmental practical strategy? Keywords: Environmental Communication, Environmental Communication Model, Environmental Communication Strategy

الكلمات المفتاحية

Keywords: Environmental Communication, Environmental Awareness, Environmental Communication Model, Environmental Communication Strategy