دراسات وأبحاث
Volume 13, Numéro 1, Pages 1001-1010

الأثار الإجتماعية لظاهرة البطالة في المجتمعات العربية. المجتمع الجزائري أنموذجا خلال الفترة (2001-2018. The Social Effects Of Unemployment In Arab Societies. The Algerian Society As A Model Between (2001-2018)

الكاتب : روشو عبدالقادر .

الملخص

تعتبر الدول العربية من الدول التي تعاني من إرتفاع في البطالة الناتجة عن التحولات الإقتصادية والإجتماعية المطبقة في هذه المجتمعات، مما أفرز أثارا إجتماعية سلبية على الفرد والأسرة. ففي هذا السياق تحاول هذه الدراسة إبراز إلى أي مدى تتسبب ظاهرة البطالة في عدم إستقرار المجتمعات العربية عموما، وتبيين وقع هذه الظاهرة على المجتمع الجزائري تحديدا، خلال الفترة 2001-2018. وخلصت هذه الدراسة إلى إعتبار أن تفكك العلاقات الإجتماعية تعتبر ظاهرة مركبة بحيث يمكن إدراج البطالة كأحد مسبباتها، وأن للبطالة أسباب مختلفة معظمها ناجم عن التحولات الإقتصادية والإجتماعية التي عرفها المجتمع العربي عامة والجزائري على الخصوص. Résumé: Arab countries are considered to be among the countries that suffer from the rise in unemployment resulting from the economic and social transformations applied in these societies,which has produced negative social effects on the individual and the family. In this context, this study attempts to highlight the extent to which the phenomenon of unemployment causes the instability of Arab societies in general, and illustrates the impact of this phenomenon on Algerian society in particular, during the period 2001-2018. This study concluded that the breakdown of social relations is a complex phenomenon so that unemployment can be included as one of its causes.Unemployment has various causes, most of which result from the economic and social transformations experienced by the Arab society.

الكلمات المفتاحية

بطالة، تفكك أسري، طلاق، أسرة،تحول إقتصادي. ; Keywords: unemployment, family breakup, divorce, family, Economic transition.