مجلة إدارة الأعمال والدراسات الاقتصادية
Volume 6, Numéro 4, Pages 445-452
2021-01-01

الخدمات المصرفية الإلكترونية بين التحديات ومتطلبات النجاح

الكاتب : بن مو سى اعمر . علماوي أحمد .

الملخص

تأتي أهمية هذه الدراسة نظرا للتطور الكبير في الخدمات الالكترونية المصرفية في ظل التحديات التي تواجهها، وإدراك البنوك لأهمية هذه الخدمات نظرا لدورها البارز في تحقيق أهداف البنك التنافسية، فقد هدفت هذه الدراسة إلى تحديد التحديات التي تواجه البنوك وكيفية تجاوزها من أجل تقديم خدمات مصرفية الكترونية وفق متطلبات نموذجية لنجاحها، وقد أستخدم الباحث المنهج الوصفي التحليلي كمنهجية مناسبة لموضوع الدراسة، توصلت نتائج الدراسة الى وجود نقص التشريعات والقوانين التي تنظم العمل المصرفي الالكتروني في الدول النامية وخاصة الجزائر، كما يتطلب تطبيق الصيرفة الالكترونية في الدول النامية وجود بنية تحتية تقنية ومقاييس عصرية في أي دولة. The importance of this study is due to the great development in e- banking services in light of the challenges faced by them and the banks' awareness of the importance of these services due to their prominent role in achieving the Bank's competitive objectives. This study aimed at identifying the challenges facing banks and how to overcome them in order to provide e-banking services according to the researcher used the descriptive analytical method as a suitable methodology for the subject of the study. The results of the study found that there is a lack of legislation and laws that regulate e-banking in developing countries, especially Algeria. It also requires the application of banking the electronic in developing countries and the presence of modern technology infrastructure and standards in any country.

الكلمات المفتاحية

خدمات مصرفية؛ تحديات الكترونية؛ الصيرفة الإلكترونية؛ متطلبات. ; Banking services; electronic challenges; e-banking.