قرطاس الدراسات الحضارية و الفكرية
Volume 8, Numéro 1, Pages 142-154

منتوجات مدن المغرب الأوسط في القرن4 ه/ 10م من خلال كتاب صورة الأرض لابن حوقل Products Of The Cities Of The Middle Maghreb In The 4th Century H/10jc Through The Book Image Of The Earth By Ibn Hawqal

الكاتب : قاسيمي ربيعة .

الملخص

تهدف هذه الدراسة إلى البحث والتركيز على المنتوجات المتنوعة التي زخرت بها مدن المغرب الأوسط؛ كونها ساهمت في ازدهارها من الناحية الاقتصادية والسياسية والتاريخية. ونظرا لأهمية هذه المدن فقد زارها عدد كبير من الرحالة والجغرافيين العرب المشارقة من بينهم ابن حوقل النصيبي، الذي أفاض في الحديث عنها، و اهتم بتدوين تاريخها كغيرها من المدن والأصقاع والبلدان التي زارها وتجول فيها. هذا ما يوحي بالدور الذي كانت تلعبه في العصر الوسيط من الناحية الفلاحية والصناعية والتجارية، خاصة وأنها شهدت تطورا عمرانيا واقتصاديا خلال القرن 4 ه/ 10م. ونحاول من خلال هذه الدراسة إعطاء صورة عن الحياة الاقتصادية في المغرب الأوسط، ومدى تشكيل هذه المدن حلقة وصل بين المغرب الإسلامي وبلاد السودان والأندلس وبلاد المشرق الإسلامي، ومساهمتها في تفعيل حركة النقل بينها وصارت ملتقى للتجار والعلماء كمركز تجاري وعلمي. This study aims to research and focus on the diverse products that have been filled in the cities of the Middle Maghreb, as they contributed to their economic, political and historical prosperity. Due to the importance of these cities, it was visited by a large number of arab travellers and geographers, including Ibn Hawqal al-Nassibi, who talked about them extensively, and was interested in writing down their history like other cities, regions and countries he visited and toured. This suggests the role it played in the Middle Ages in terms of agriculture, industry and commerce, especially since it witnessed urban and economic development during the 4th century H/10 JC. Through this study, we are trying to give a picture of economic life in the Middle Maghreb, and the extent to which these cities form a link between the Islamic Maghreb, Sudan, Andalus and Islamic Orient, and its contribution to activating the movement of transport between them and has become a meeting place for merchants and scholars as a commercial and scientific center

الكلمات المفتاحية

المغرب الأ وسط ; المنتوجات ; الاقتصاد ; المدن