رفوف
Volume 9, Numéro 1, Pages 135-148
2021-01-28

الانبجاس المنهجي في البحث العلمي Methodological Reproduction In Scientific Research

الكاتب : قاسمي فاطمة .

الملخص

الملخص: تنماز قصة المنهج بأنها تبدأ من البداية،و الانبجاس هو أن ينفجر البحث العلمي بمنهجيته التي تعبث بالنظري والتطبيقي في وقار وذاكرة كأنها عهد فيه الجدات تحكي مامضى، والمنهج هو العراقة و التاريخ والعمق، لأن العالم يشهد تطوراً وتقدماً،من حيث المناهج المعاصرة، ينبغي أن نواكب الركب و التحول وأن نكون في الطليعة ونحقق الأهداف التي تلوح لنا في الأفق، بقصد غربلة الغث من السمين، ومن أجل استغلال المناهج الحديثة وجعلها مرنة و طيعة في أيدي الباحث الجزائري . الكلمات المفتاحية : المنهجية ،البحث ،النظري ،التطبيقي، المعاصر Abstract: The matter of the curriculum is characterized by its starting from the beginning. Gusling is that the scientific research spouts by its methodology that palters with both sides theoretical and practical desorderly, memory as if it were an era where grandmothers tell stories about the past. The curriculum is the history and dephtness. Since the world witnesses continuous development and progress in terms of contemporary curricula, we should keep pace with the progress and transformation and be in the forefront to achieve the intended goals. This can not be done without selecting what is useful, in order to exploit modern curricula to make them flexible in the hands of researchers. Keywords: Methodology , Research , Theoretical Part , Practical Part , Contemporary Curricula

الكلمات المفتاحية

المنهجية ،البحث ،النظري ،التطبيقي، المعاصر Methodology , Research , Theoretical Part , Practical Part , Contemporary Curricula