الإحياء
Volume 21, Numéro 1, Pages 527-544
2021-01-26

أثر الضوابط والقيم على سلوك المستهلك في الاقتصاد الإسلامي.

الكاتب : نجار عبد الرحمن .

الملخص

الملخص: يعد السلوك الاستهلاكي ظاهرة اقتصادية هامة ودوافعه معقدة للغاية، أين تهدف هذه الدراسة إلى إبراز دور الضوابط والقيم في تحقیـق الوعي والرشد لدى سلوك المستهلك، كمــا أوضحت هذه الدراسة طـرق حماية المستهلك من الأفكار الدخيلة التي تؤثر سلبا على سلوكه، وبينت حدود حريته الاستهلاكية على ضوء القيم والضوابط التي تهدف إلى الكشف عن الأسباب المعيقة لحصول الرشد في سلوكه ومعالجتها. وقـد خلصت الدراسـة إلى أن الغاية من الاستهلاك في الاقتصاد الإسلامي تحقيق المصلحة، من خلال الضوابط والقيم التي تكسب المستهلك الوعي والرشاد، وتحول ذلك سلوكا استهلاكيا مثاليا يقوده نحو الحلال الطيب ويبعده عن الحرام الخبيث. انطلاقا مما سبق تمت صياغة الإشكالية على النحو الآتي: كيف يعيد الاقتصاد الإسلامي التوازن والرشد إلى سلوك المستهلك من خلال الضوابط والقيم؟ الكلمات المفتاحية: الضوابط ؛ القيم؛ سلوك المستهلك؛ الاقتصاد الإسلامي. Abstract: The consumer behaviour is an important economic phenomenon and its motivations are very complexed. This study aims to highlight the role of the controls and the values on achieving awareness and rationality in consumer behaviour. It aims also to detect the obstacles that prevent rationality; in order to treat them. It defines ways to protect the consumer from foreign ideas that negatively affect his behaviour, and it demonstrates the consumption freedom of consumer within the limits of the values and the controls. The study concluded that the consumption in the Islamic economy aims to achieve benefit through the controls and the values that rise awareness and rationality within the consumer and lead to the ideal consumer behaviour that guides him to the good halal product and protects him from the forbidden malicious. Based on the above mentioned; the problem of the study was formulated as: How does the Islamic economy restore balance and rationality in consumer behaviour; through the controls and the values? Key words: controls and values, consumer behavior, Islamic economics.

الكلمات المفتاحية

الضوابط ; القيم ; سلوك المستهلك ; الاقتصاد الإسلامي