المجلة الجزائرية للبحوث والدراسات التاريخية المتوسطية
Volume 6, Numéro 2, Pages 9-31
2021-01-24

حرز في العلاج بالطب الروحاني

الكاتب : جلجلي سالمة . شخوم سعدي .

الملخص

ا تعد الكتابة الأكاديمية في مجال الطّب الروحاني من أصعب الأمور في ظل غياب أدواته التعليمية ومفرداته وهو ما يضيق نطاقه كمجال بحث، إلا أنّه في مجال العلوم الإنسانية يمكن إدراجه ضمن ما يعرف بالطبّ الأنثروبولوجي (Benoist, 2002 ,214)، وقد عرفت فترة العصور الوسطى مساهمة فعّالة في ميدان الطّب، وذلك بكثرة المؤلفات الطّبية الناتـجة عن خبرة كبار الأطبّاء القدامى، والطّب في الاصطلاح عِلْمٌ بقوانين تُعْرَفُ منها أحوال أبدان الإنسان من جهة الصحة وعدمها وصاحب هذا العلم يسمى طبيبا (التهانوي،2013 ،132). وطبيب القلب عند الصوفية هو الشخص الذي يكون عارفا بعلم التوحيد وقادرا على الإرشاد (نفسه)، وكذا كشف اللغات. ويَذكر باحثون احتكاكٍ بين بعض المتصوفة بالسحرة (قاسم ،2006، 45)؛ أدى مع مرور الوقت إلى بروز علم الجفر(الغبريني ،171)، وتداوي الناس عند الأولياء بطلب الوسيلة منهم أو عندهم أدى إلى ظهور الطب الروحاني الذي كان عندهم هو علمٌ بكمالات القلوب وأمراضها ومداواتها وكيفية حفظ الصحة والاعتدال الجسماني والروحي للقلوب وردّ الأمراض التي يمكن أن تصيب القلب (التهانوي،132). والطبيب في اصطلاحهم عبارة عن الشيخ العارف بالطب الروحاني والقادر على إرشاد وتكميل الناس (نفسه). وكان الناس يزورونهم من أجل الشفاء، وكانت تعاويذهم عبارة عن طلاسم مخلوطة بأسماء مبهمة ورسوم توضع في تمائم تعلق على الصدر، ويعتمدون في معارفهم على الرؤية ورسومات تحتوي على أسماء الله الحسنى تكتب على سفر صغير أو على خاتم. ABSTRACT : Academic writting about spiritual medicine, in the absence of its educational tools and vocabulary is one of the most difficult tasks concidering this field to be the least researched areas, however, in the field of humanities it may be included in what is known as anthropological medicine. The period of the Middle Ages has known an effective contribution in the field of medicine, due to the abundance of the medical literature produced by experienced ancient doctors. Medicine terminologically, is the science of knowing the laws from which conditions of human bodies are known wether they are healthy or not, and the one who studied this science was called « a doctor ». A cardiologist in Sufism was also a person who knows the science of monotheism and was able to be a guide and a translator. There was a friction between sufis and magicians led over time to the emergence of « the Jafr » science. The treatment of people at mediators (Awliyaa) and asking them means led to the creation of what became called : « spiritual medicine » which was not only about knowing the perfections of hearts and their illnesses and cure, but also about prevention as for spiritual and physical moderation of hearts. That is why a doctor at that time was an old man (cheikh) who knows about spiritual medicine so he can guide, supply and cure people using talismans composed of mystic names and drawings placed in amulets attached to the chest, and they relied in their knowledge on visions and drawings containing the beautiful names of ALLAH written on small pieces of paper or rings.

الكلمات المفتاحية

العلاج ; الطب الروحاني ; السحر ; الحرز ; علم الحروف .