مجلة ميلاف للبحوث والدراسات
Volume 6, Numéro 2, Pages 543-559
2020-12-31

The Effect Of Strategic Orientation On The Competitive Advantage Case Study

Authors : Moussi Sihem . Kerdoudi Sihem .

Abstract

Abstract: The aim of this paper is to Determine the impact of the dimensions of strategic orientation at the competitive advantage level . A questionnaire was developed especially to achieve this objective, and distributed to 30 supervisor from 4 economic institutions in ‘biskra’ representing the study sample. The study concludes several results of which the most important was the adoption of strategic orientations ( Analysis, Defensiveness, Proactiveness and reactor). The results showed that there is a positive relationship between those orientations and competitive advantages. and the relationship between the Proactive orientations and competitive advantages the strongest relationships. The study recommended conducting similar studies applied in other firm’s in biskra environment, In addition to addressing the strategic orientations with other variables not covered in the current study. ملخص تهدف هذه الورقة البحثية الى تحديد تاثير مختلف ابعاد التوجه الاستراتيجي على الميزة التنافسية ، ولبلوغ هذا الهدف تم بناء استبيان وتوزيعه على 30 مشرف اداري ضمن اربعة مؤسسات اقتصادية بولاية بسكرة، وتوصلت الدراسة الى العديد من النتائج اهمها ان المؤسسات محل الدراسة تتبنى التوجهات الاستراتيجية (التحليلي، الدفاعي، الاستباقي و الاستجابي) ولكن بمستويات مختلفة، كما أظهرت النتائج أن هناك اثر ذو دلالة احصائية بين التوجه الاستراتيجي بالمؤسسات محل الدراسة والميزة التنافسية. وان نمط التوجه السائد في المؤسسات المدروسة هو التوجه الاستباقي، وأوصت الدراسة بإجراء دراسات مماثلة وتشمل عدد اكثر من المؤسسات بولاية بسكرة ، بالإضافة إلى معالجة التوجهات الاستراتيجية مع متغيرات أخرى لم تتطرق لها الدراسة الحالية.

Keywords

Keywords: strategic orientation, competitive advantage, Competitive strategies. الكلمات المفتاحية: التوجه الاستراتيجي، الميزة التنافسية ، الاستراتيجيات التنافسية.