Revue de Recherches et Etudes Scientifiques
Volume 15, Numéro 1, Pages 73-84

العنف اللفظي وتأثيره على الجانب النفسي والتعليمي لتلميذ Verbal Violence And Its Impact On The Psychological And Educational Aspects Of The Student

الكاتب : حمدي زينب . حمدي كلثوم .

الملخص

أثار موضوع العنف بشكل عام اهتمام الكثير من الباحثين علم النفس الاجتماعي والانثربولوجي، وذلك لما ينجر عنه من تعقيدات تترك آثارا سلبية على العلاقات بين الأفراد من جهة، وعلى الأنساق الاجتماعية من جهة ثانية. كما أن غض البصر وتجاهل المدرسين في المؤسسات التربوية وعدم إقناعهم بخطورة العنف اللفظي وما قد ينجم عليه من اثأر سلبية دائمة على الطفل مما جعل الكثير من المدرسين يلجئن إلى استخدام هدا النوع من العنف دون أن يدركوا ما قد يشعر به تلميذ من خلال هدا العنف، وعليه سنحاول نحاول من خلال هده الورقة البحثية إبراز ماهية العنف اللفظي معرفة العوامل التي تؤدي لها و الآثار التي تنجم عن ظاهرة العنف اللفظي المدرسي من الجانب العلمي و النفسي لتلميذ. The issue of violence in general has raised the interest of many researchers in social psychology and anthropology, because of its complexities that have negative effects on relations between individuals on the one hand and social patterns on the other. Also, turning a blind eye and ignoring teachers in educational institutions and not convincing them of the seriousness of verbal violence and the resulting permanent negative revenge on the child, which made many teachers resort to the use of this type of violence without realizing what a student may feel through this violence, We will try through this paper to highlight the nature of verbal violence, the knowledge of the factors that lead to it and the effects that result from the phenomenon of verbal violence school from the scientific and psychological side of the student.. Key words: Verbal violence, the psychological side of the student, the educational aspect of the student.

الكلمات المفتاحية

العنف اللفظي، الجانب النفسي لتلميذ، الجانب التعليمي لتلميذ. ; Verbal violence, the psychological side of the student, the educational aspect of the student.