المجلة الجزائرية للاتصال
Volume 19, Numéro 2, Pages 36-46
2017-06-01

Toward An Alternative Approach To Study Audience In Transitional Countries, The Case Of Algeria

Authors : علي قسايسية .

Abstract

ملخص: تتناول هذه الورقة البحثية تصور مقاربة بديلة لدراسة جمهور االتصال الشامل من خالل وسائل اإلعالم المعولمة "القديمة" والجديدة ، في سياق محلي جغرافي وتكنولوجي-ثقافي محلي مع التركيز على الجزائر باعتبارها دولة أفريقية ، عربية ، مسلمة وخاصة دولة انتقالية يحاول هذا البحث دراسة "منهج بديل لدراسة الجمهو ر في البلدان االنتقالية" مع التركيز واعادة التفكير في سلوكيات الجمهور في الفضاءات اإلفتراضية خاصة على الج ازئر. اإللكترونية وفي أماكن حقيقية متنوعة ، في تلك المناطق التي تم فيها بالفعل تطوير .منظورات نظرية ومنهجية جديدة من قبل باحثين ناشئين Abstract: This article is about an alternative approach to study audiences of global communication through the “old” and new globalized media, in a geographical and socio-techno-cultural local context with an emphasis on Algeria as an African, Arab, Muslim and especially a transitional country. This essay attempts to examine a possible “Alternative Approach to Study Audiences in Transitional Countries” with special reference to Algeria; and rethinking audience behaviors in cyber spaces and in diverse real places, in those areas where new theoretical and methodological perspectives have already been developed.

Keywords

السياق التكنولوجي الثقافي ، الجمهور / إثنوغرافيا المستخدم