المجلة الجزائرية للمخطوطات
Volume 17, Numéro 1, Pages 124-147
2021-01-15

تدريس الرياضيات وتنمية التفكير

الكاتب : صديقي عبد العزيز .

الملخص

الملخص:التفكيرأداةالعقل وأسلوبه الذي يمكننا، من إحداث أي تغيير فعال في حياتنا،والوصول إلى حل لمشكلاتنا، وإنارة الطريق في رسم مستقبلنا،نحو التقدم والرقي والازدهار،لذا يرى الكثير من علماءالتربية أن تعليم التفكير، يعد أحد متطلبات القرن العشرين،حيث أن الذكاء حسب بياجيه يمكن أن يطوّر وينمّى من خلال البيئة والتدريب. لقد برز التفكير في مقدمة الموضوعات التربوية،وبات يقال أن التفكير موضوع الساعة، وتبقى وظيفة المدرسة في تهيئة الظروف المواتية، لتعليم التفكير ونمو مهاراته، التي تؤثر تأثيرا فاعلا في بناء شخصية الفرد،ونستدل عليها من خلال قدرته على التجريد،والتعميم،والتصنيف، والقدرة على اتخاذ القرارات، والتفكير الناقد، وحل المشكلات. Abstract: : The act of thinking is the mind’s means and method that enables us to make effective changes in our lives, achieve solutions to our problems and thus enlighten our way to a better future. In this context, a number of education scholars see that teaching critical thinking becomes one of the aspirations of the present day classes. Piaget believes that intelligence can be developed if not increased through both environmental circumstances and training. Thinking has recently driven the interest of many scholars and researchers; it has even become the forefront of educational topics. In some instances, it is believed that thinking is the subject of the day and it is for the school to find ways and means to prepare the favorable conditions for teaching thinking. It additionally develops the students’ skill set the fact that can affect the building of the individuals’ personality, decision-making and problem solving.

الكلمات المفتاحية

تعليم التفكير،تنميةالتفكير،التفكير الناقد، الرياضيات ; teaching thinking, developing skill set, critical thinking, problem solving, Math