مجلة الإقتصاد الجديد
Volume 12, Numéro 2, Pages 416-435
2021-01-15

Digital Islamic Finance Strategy In Al Baraka Banking Group In Algeria

Authors : Boughazi Farida . Boughlita Ilhem . Belhadj Habiba .

Abstract

The study aims to analyze the role of digital Islamic finance strategy in Al Baraka Banking Group in Algeria, And exploring the reality of the application of digitization in the performance of its financing activities .The results of the study were that the trend towards digitization increased the pace of competition between banking institutions, as it become the survival and continuity of those who provide services and products according to renewable methods has become, and information technology has become a new concept that contributes to support innovation in the digital Islamic economy sector, and the Al Baraka Group relies The digitization of Islamic financing operations should serve other sectors, but it is still in its early stages and always striving towards its development. تهدف هذه الدراسة إلى تحليل دور إستراتيجية التمويل الإسلامي الرقمي في مجموعة البركة المصرفية بالجزائر، واستطلاع واقع تطبيق الرقمنة في أداء أنشطتها التمويلية. من نتائج الدراسة أن التوجه نحو الرقمنة زاد من وتيرة التنافس بين المؤسسات المصرفية، وفي ظل هذا التحدي أصبح البقاء والاستمرارية لمن يقدم خدمات ومنتجات وفق طرق متجددة، وأصبحت تكنولوجيا المعلومات مفهوما جديدا يساهم في دعم الابتكار في الاقتصاد الإسلامي الرقمي، كما أن مجموعة البركة تعتمد على الرقمنة في عمليات التمويل بالطرق الإسلامية، إلا أنها لا زالت في بداية مراحلها وتسعى لتطويرها.

Keywords

Digital Economy; Information Technology; Digital Islamic Finance; Digital Strategies; Al Baraka Banking Group; Algeria.