المجلة الجزائرية التربية والصحة النفسية
Volume 14, Numéro 2, Pages 139-158
2020-11-21

دمج ذوي الاحتياجات الخاصة بالمدارس الابتدائية معوقاته ومقومات نجاحه. - دراسة ميدانية بمدينة ورقلة من وجهة نظر مديري المدارس الابتدائية -

الكاتب : بن كريمة بوحفص .

الملخص

تهدف الدراسة الحالية إلى الكشف عن معوقات دمج ذوي الاحتياجات الخاصة وسبل تفعيله من وجهة نظر مديري المدارس الابتدائية بورقلة، مستخدميْن في تحقيق ذلك المنهج الوصفي التحليلي وموظفيْن استبانة مكونة من (19) فقرة ثلاثية البدائل، موزعة على أربعة أبعاد هي: الإدارة المدرسية (05) فقرات، المباني والخدمات المساندة (05) فقرات، المناهج والتكوين (05) فقرات، الأولياء (04) فقرات، وسؤال من نوع الاختيار من متعدد خصص لتحديد الصيغة الأنسب للدمج بالمدارس الابتدائية. وبعد التحقق من صدق الأداة وثباتها تم توزيع (68) استبانة بلغ عدد المقبولين منها للتحليل الإحصائي (42) استبانة؛ وبعد المعالجة الإحصائية أشارت النتائج إلى وجود: - وجود معوقات حقيقية نحو آلية الدمج على الدرجة الكلية للمقياس وعلى كل بعد من أبعاده، حيث أظهرت النتائج أن أكبر معوق كان للبعد المتعلق بالمناهج والتكوين، تلاه البعد المتعلق بالمباني والخدمات المساندة، ثم البعد المتعلق بالإدارة المدرسية، في حين جاء البعد المتعلق بالأولياء في آخر الترتيب من حيث المعوقات. - أن الدمج الاجتماعي يمثل الصيغة الأنسب للوضعية الحالية للمدرسة الجزائرية. - وكإجابة على التساؤل الثالث؛ ختمت الدراسة بتقديم جملة من المقترحات، بما قد يسهم في التغلب على المعوقات المذكورة. Abstract: The current study aims to reveal the obstacles to the integration special needs’ kids and ways to activate it from the principals of primary schools’ perspective in Ouargla, using the achievement of that analytical descriptive method and using a questionnaire consisting of (19) three-way items, divided into four dimensions: school administration ( 05) items, buildings and support services (05) items, curriculum and training (05) items, parents (04) items, and a question of the type of alternative choices to determine the most appropriate formula for integration of primary schools. After confirmation of validity and reliability of the tool, (68) questionnaires were distributed, of which the number of questionnaires accepted for statistical analysis (42) was distributed; after statistical processing, the following results were reached: - There are real obstacles towards the integration strategy on the overall of the scale and on each dimension, where the results showed that the greatest obstacle was the dimension related to the curriculum and training, followed by the dimension related to buildings and support services, and then the dimension related to the school administration, while the dimension related to the parents are at the end of the order in terms of obstacles. Social integration is the most appropriate formula of the current status of the Algerian school. As an answer to the third question, the study concluded with a number of proposals, which may contribute to overcoming the obstacles mentioned.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: المعوقات ؛ الدمج ؛ ذوو الاحتياجات الخاصة.