مجلة آفاق للبحوث والدراسات
Volume 4, Numéro 1, Pages 242-261

الدور الوسيط لإدارة المعرفة في العلاقة بين التوجه الإستراتيجي والميزة التنافسية (دراسة حالة المؤسسات الصحية – بولاية الخرطوم) The Mediating Role Of Knowledge Management In The Relationship Between Strategic Direction And Competitive Advantage: A Case Study Of Health Institutions - Khartoum State

الكاتب : ابو محمد الطاهر احمد محمد علي .

الملخص

ملخص: هدفت البحث الي معرفة أثر إدارة المعرفة في العلاقة بين التوجه الاستراتيجي والميزة التنافسية في المؤسسات الصحية، من وجهة نظر العاملين في القطاع الصحي. وتوصلت البحث الى انه توجد علاقة ذات دلالة إحصائية بين التوجه الاستراتيجي وإدارة المعرفة، وتوجد علاقة ذات دلالة إحصائية بين إدارة المعرفة والميزة التنافسية في المؤسسات الصحية من وجهة نظر العاملين. وان إدارة المعرفة تؤثر في العلاقة بين التوجه الاستراتيجي والميزة التنافسية. وتم تقديم عدد من التوصيات. الكلمات المفتاحية: إدارة المعرفة، التوجه الاستراتيجي، الميزة التنافسية. Abstract: The study aimed to find out the effect of knowledge management on the relationship between strategic orientation and competitive advantage in health institutions, from the viewpoint of health sector workers. The study concluded that there is a statistically significant relationship between strategic orientation and knowledge management, and there is a statistically significant relationship between knowledge management and competitive advantage in health institutions from the employees' point of view. And that knowledge management affects the relationship between strategic direction and competitive advantage. A number of recommendations were made. Key words: knowledge management, strategic direction, competitive advantage.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: إدارة المعرفة، التوجه الاستراتيجي، الميزة التنافسية. ; Key words: knowledge management, strategic direction, competitive advantage.