مجلة آفاق للبحوث والدراسات
Volume 4, Numéro 1, Pages 242-261
2021-01-18
الكاتب : ابو محمد الطاهر احمد محمد علي .
ملخص: هدفت البحث الي معرفة أثر إدارة المعرفة في العلاقة بين التوجه الاستراتيجي والميزة التنافسية في المؤسسات الصحية، من وجهة نظر العاملين في القطاع الصحي. وتوصلت البحث الى انه توجد علاقة ذات دلالة إحصائية بين التوجه الاستراتيجي وإدارة المعرفة، وتوجد علاقة ذات دلالة إحصائية بين إدارة المعرفة والميزة التنافسية في المؤسسات الصحية من وجهة نظر العاملين. وان إدارة المعرفة تؤثر في العلاقة بين التوجه الاستراتيجي والميزة التنافسية. وتم تقديم عدد من التوصيات. الكلمات المفتاحية: إدارة المعرفة، التوجه الاستراتيجي، الميزة التنافسية. Abstract: The study aimed to find out the effect of knowledge management on the relationship between strategic orientation and competitive advantage in health institutions, from the viewpoint of health sector workers. The study concluded that there is a statistically significant relationship between strategic orientation and knowledge management, and there is a statistically significant relationship between knowledge management and competitive advantage in health institutions from the employees' point of view. And that knowledge management affects the relationship between strategic direction and competitive advantage. A number of recommendations were made. Key words: knowledge management, strategic direction, competitive advantage.
الكلمات المفتاحية: إدارة المعرفة، التوجه الاستراتيجي، الميزة التنافسية. ; Key words: knowledge management, strategic direction, competitive advantage.
بوسالم أحلام
.
عابد يوسف
.
ص 117-132.
ابو محمد الطاهر احمد محمد علي
.
ص 31-47.
Yahia Zeghoudi
.
pages 74-88.
ابو محمد الطاهر احمد محمد علي
.
ام موشى نسرين موسى احمد محمد
.
ص 224-239.
أستاذ العلاج النفسي المشارك د.عثمان فضل السيد أحمد فضل السيد
.
طالبة دكتوراة أ. هناء عبد العظيم حسن الهاشمي
.
ص 277-303.