قضايا تاريخية
Volume 6, Numéro 1, Pages 154-171
2021-01-21

مساهمة الشيخ محمد السعيد الزاهري في ظهور النهضة الثقافية بالأغواط

الكاتب : علالي محمود .

الملخص

ملخص: بعد تعرّض الجزائر للاستعمار الفرنسي سنة 1830 أضحت هدفا لإستراتيجية استعمارية متنوعة هدفها تحقيق التهدئة و الاندماج الشامل، و لا يتأتى ذلك إلاّ بالمساس بمقومات هوية المجتمع الجزائري المبنية أساسا على التاريخ و الدين و اللغة، و بالتالي واجهت النخبة الجزائرية هذا المشروع الفرنسي بمشروع عقائدي يسعى بالعودة إلى سيرة السلف الصالح، و الذي عرف عند الكثير من المؤرخين بالنهضة الثقافية أو الحركة الاصلاحية. و قد اهتم العلماء داخل الجزائر و خارجها بمشروع الإصلاح اهتماما بالغا لمكانته و قيمته في بناء الفرد خاصة و المجتمع عامة، فحرص كل واحد منهم أن تكون لديه بصمة في المشروع الإصلاحي النهضوي، الشيء الذي جعل هذه المشاريع الاصلاحية تختلف باختلاف الرؤى و المداخل و النظريات. و لم تكن منطقة الأغواط بالجنوب الجزائري بمنأى عن ذلك فقد عرفت نهضة فكرية إصلاحية متمسكة بالعقيدة الإسلامية و باللغة العربية، رغم محاولات الاستعمار الفرنسي جذبها بكل قواه إلى براثن الحضارة الغربية بعد سقوط المدينة تحت الاستعمار سنة 1852، و قد تزعّم هذه النهضة في البداية المؤسسات الدينية المتمثلة في الزوايا و البعض من علمائها النيّرين، ثم حملت لواء الاصلاح جمعية العلماء المسلمين. يهدف هذا البحث إلى تسليط الضوء على الواقع الثقافي في الأغواط قبل مجيء الشيخ السعيد الزاهري و دور المؤسسات الدينية في إعادة بعث الحياة الثقافية، ثم مجيء الشيخ الزاهري إلى الأغواط و مساهمته في النهضة الثقافية، و تنفيذه لمشروعه الاصلاحي معتمدا في ذلك على منهج إصلاحي خاص لقي تجاوب كبير من سكان المنطقة مهّد به إلى زميله الشيخ مبارك الميلي. Abstract: After Algeria was exposed to French colonialism in the year 1830, it became the target of a varied colonial strategy aimed at achieving calm and overall integration, and this can only be done through prejudice to the elements of the identity of the Algerian community based mainly on history, religion and language, and therefore the Algerian elite faced this French project with a dogmatic project that seeks to return To the biography of the righteous predecessors, which many historians have known as the cultural renaissance or the reformist movement. scholars inside and outside Algeria have paid great attention to the reform project with great importance for its place and its value in building the individual in particular and society in general, so each one of them was keen to have a footprint in the Renaissance reform project, which made these reform projects differ according to different visions, approaches and theories. And the region of Laghouat in southern Algeria was not immune to this. I knew a reformist intellectual renaissance that adheres to the Islamic faith and the Arabic language, despite the attempts of French colonialism to attract it with all its powers to the clutches of Western civilization after the fall of the city under colonialism in 1852, and this renaissance was initially spearheaded by religious institutions. Represented in the Zawiyas and some of its bright scholars, then the Reform Brigade carried the Association of Muslim Scholars. This research aims to shed light on the cultural reality in Laghouat before the coming of Sheikh Said Al-Zahiri and the role of religious institutions in resurrecting cultural life, then the arrival of Sheikh Zahiri to Laghouat and his contribution to the cultural renaissance, and its implementation of his reform project based on a special reform approach found A large response from the residents of the region paved the way for his colleague Sheikh Mubarak Al-Mili.

الكلمات المفتاحية

الشيخ السعيد الزاهري ; الأغ ; النهضة الثقافية ; الز ; الحركة الاصلاحية