مجلة الاجتهاد القضائي
Volume 13, Numéro 1, Pages 595-610
2021-01-17

أزمة اعمال قواعد الاسناد في عقود التجارة الالكترونية

الكاتب : بورزام رمزي .

الملخص

الملخص: تشكل قواعد الاسناد الأسلوب الأمثل والمعتاد لفض مشكلة تنازع القوانين في العلاقات ذات العنصر الاجنبي، غير أن ظهور التجارة الالكترونية التي تتميز بصفات غير مألوفة في العقود التقليدية والتي تستند في ابرامها الى وسائل الاتصال المتطورة عبر الشبكة الرقمية، جعل من فقهاء القانون الدولي الخاص يعيدون النظر في بعض افكارهم التقليدية والتي ترتكز على منهج التنازع التقليدي في تحديد القانون الواجب التطبيق على عقود التجارة الالكترونية، هذا المنهج الاخير وبمجرد اسقاط ضوابطه على المعاملات الالكترونية، اظهر الكثير من الاشكالات والصعوبات القانونية والفنية، منها ما يتعلق بتطبيق قانون الارادة سواء من خلال الاختيار الصريح أو الضمني، ومنها ما يتعلق بتطبيق الضوابط الجامدة كالجنسية والموطن ومكان ابرام العقد وتنفيذه، ومرد ذلك ان قواعد الاسناد ترتكز على مرتكزات سياسية ومكانية لا تتماشى والبيئة الافتراضية والرقمية لعقود التجارة الالكترونية. Abstract: Attribution rules are the best and usual method for resolving the problem of conflict of laws in relations with a foreign component. However, the emergence of electronic commerce, which is characterized by unfamiliar characteristics in traditional contracts and which is based in its conclusion on advanced means of communication through the digital network. This is what made the private international law jurists reconsider some of their traditional ideas that are based on the traditional contestation approach in determining the law applicable to electronic commerce contracts. This last approach and as soon as its controls were dropped on electronic transactions, it revealed many legal and technical problems and difficulties, including those related to the application of the law of will, whether through explicit or implicit choice. Some of them related to the application of rigid controls such as nationality, citizenship, place of conclusion and implementation of the contract, and that is because the rules of attribution are based on political and spatial foundations that are not in line with the virtual and digital environment of e-commerce contracts.

الكلمات المفتاحية

قواعد الاسناد ; قواعد التنازع ; قانون الارادة ; التجارة الالكترونية ; العقود الالكترونية ; : The rules of attribution ; the rules of conflict ; the law of testament ; electronic commerce ; electronic contracts