دراسات إنسانية واجتماعية
Volume 10, Numéro 1, Pages 451-462
2021-01-16

Developing Reflective Learning In Esp

Authors : Megnafi Ismehene Hayet . Benmansour-benyelles Radia .

Abstract

This study aims at exploring students’ readiness to handle their learning process, and the relevance of task-based course in developing reflection. The researcher conducted an action research in the Faculty of Economics, Business and Management Sciences, Tlemcen University. The focus was on Master students of Business and Economics. This paper has relied on two research instruments: teachers’ interview and classroom observation in order to obtain reliable data. The findings revealed that EBE learners were passive and they did not show any reflection. Instructional- based strategies promote reflective learning and this latter is effective in enhancing the teaching/ learning process. ملخص: تهدف هذه الدراسة الى استكشاف استعداد الطلاب للتعامل مع عملية التعلم الخاصة بهم. حيث أجرى الباحث بحثا علميا في كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير بجامعة تلمسان. فقد كان التركيز على طلبة الماستر كعينة دراسة، تخصص علوم المالية والمحاسبة، اعتمد فيها على اداتين للبحث. مقابلة للمعلمين والملاحظة الصفية من أجل الحصول على بيانات دقيقة وموثوقة. تم تحليل النتائج كميا ونوعيا وكشفت ان المتعلمين سلبيين ولم يبدوا أي تعلم تأملي أو انعكاسي. كما أكدت النتائج دور استراتيجيات التدريس لتعزيز التعلم التأملي لما لها من دور فعال في عملية التدريس والتعلم.

Keywords

Keywords: EBE Learners, English for Specific Purposes, Instruction based strategies, Reflective Learning, Task-based course. ; كلمات مفتاحية: المتعلمين، اللغة الإنجليزية لأغراض محددة؛ الاستراتيجيات القائمة على التعلم الانعكاسي؛ التعلم التأملي؛ الدورة القائمة على المهام.