مجلة أنثروبولوجية الأديان
Volume 17, Numéro 1, Pages 323-341
2021-01-15

البعدان الأنتروبولوجي و الديني في المنهاج التعليمي الجزائري ( منهاج المدرسة الابتدائية الجزائرية المحسن 2016)

الكاتب : بوزيدي محمد . باقل دنيا .

الملخص

تعتبر التربية الفضاء الارجب و المجال الأوسع لاحتضان العلوم المختلفة ذات الصلة بأبعادها المركزية و تأثيراتها في بناء منهاج تعليمي متوازن يراعي الخصوصيات المحلية و الافاق العالمية ، ولعل من هذه الحقول الرائدة في هذا الاتجاه ، نقف على البعدين الأنتروبولوجي والديني في المنهاج التعليمي الجزائري المحسن في طبعته الجديدة لعام 2016، ويأتي هذان البعدان في لائحة المرجعيات التي تؤطر المجتمع و تعاضد معايير مشاريعه المختلفة ، و في هذا الشأن نجدهما يلتقيان في سجل المنهاج التعليمي وبارزين ضمن الأنشطة التعليمية ومخرجاتها ، ويتجليان في عناصر الكفاءات العرضية و القيم التربوية المصاحبة للموارد المعرفية ضمن المنهاج التعليمي، وعليه شدتنا ورقتنا البحثية في استقصاء كيفية هيكلة المنهاج التعليمي و مدى بروز البعدين الانتروبولوجي والديني بين دفاته، متلمسين حدود أهميتهما وأدوارهما في تحقيق أهداف المدرسة وغايات المجتمع الكلمات المفتاحية: الانتروبولوجيا – الدّين – المنهاج – الكفاءات العرضية. Abstract Education is the most appropriate space and broader field for embracing the various sciences related to its central dimensions and influences in building a balanced educational curriculum that claims local peculiarities in global times. Perhaps one of these pioneering fields in this direction, we stand on the anthropological and religious dimensions in the Algerian educational curriculum enhanced in its new edition For the year 2016, these two dimensions come in the list of references that frame the community and support the standards of its various projects, and in this regard we find them meeting in the record of the educational curriculum and prominent within educational activities and their outputs, or are reflected in the elements of incidental competencies and educational values accompanying knowledge resources within the curriculum Educational, and our intensity and our research paper in investigating how the educational curriculum is structured and the extent of the emergence of the anthropological and religious dimensions between its rudders, touching the limits of their importance and their roles in achieving the school’s goals and society’s goals. Key words: anthropology, religion, curriculum, episodic competencies.

الكلمات المفتاحية

Key words: anthropology, religion, curriculum, episodic competencies. ; الكلمات المفتاحية: الانتروبولوجيا – الدّين – المنهاج – الكفاءات العرضية.