Annales de l’université d’Alger
Volume 34, Numéro 5, Pages 757-780
2020-12-31

تداعيات نفور تلاميد الطور الثانوي من تحليل النصوص الفلسفيةthe Implications Of The Baccalaureate Students' Reluctance To Analyze Philosophical Texts

الكاتب : عبد الله بن جبار .

الملخص

ملخص: نتناول في هذه الدراسة ظاهرة معرفية ملفتة للانتباه من طرف تلاميذ الطور الثانوي، وبالخصوص المقبلين على اجتياز امتحان البكالوريا منذ أمد بعيد، لكن ظهرت بشكل جليّ في ظلّ هاجس التعامل مع مادة الفلسفة، وبالأخص معالجة النصوص الفلسفية التي يًؤخّر الاهتمام بها إلى حين موعد الامتحان. يحدث هذا أمام أعيننا ونحن ندرّس هذه المادة الفلسفية التي تعدّ شبحا موسميا دراسيا؛ لذلك أردنا أن نسلط الضوء حول تداعيات نفور تلاميذ الطور الثانوي من تحليل النصوص الفلسفية أثناء الامتحانات الفصلية أو امتحان البكالوريا؛ فأين المفر من مادة تقبل على الباحث وهو مدبر عنها، وتلك هي المفارقة التي نسعى فيها نحو الجمع بين اتجاهين معاكسين في المسار، أي بين المتعلّم في الطور الثانوي ثم الجامعي والمادة الفلسفية بشتّى طرق تلقينها. Abstract: In this study, we examine a remarkable cognitive phenomenon by the secondary stage students, especially those who have passed the baccalaureate exam for a long time. However, they emerged clearly in light of the obsession with dealing with philosophy, especially the processing of philosophical texts that delay their attention until the exam. This is happening in front of our eyes as we study this philosophical material, which is a seasonally seasonal ghost; so we wanted to highlight the implications of the reluctance of secondary stage students to analyze the philosophical texts during the quizzes or baccalaureate exams. Where is the exemption from the material accepted by the researcher, The paradox in which we seek to combine two opposite directions in the path, that is, between the learner in the secondary and postgraduate stages and the philosophical material in various ways.

الكلمات المفتاحية

عائق المنهجية ; تحليل النص ; المنهاج التربوي ; امتحان البكالوريا ؛ Teaching, methodological obstacles, analysis of philosophical texts, bac exam, educational curriculum.