Annales de l’université d’Alger
Volume 34, Numéro 5, Pages 282-295

الإشهار التّجاري الإلكتروني على ضوء القانون رقم 18-05 Electronic Commercial Advertising In The Light Of Law No. 18-05

الكاتب : علاق عبدالقادر . Mohamed بوراس .

الملخص

ملخص: بقدر ما قدّمت وسائل تكنولوجيات الإعلام والاتصال من خدمات جليلة للمتعامل الاقتصادي، فإنه بقيت العلاقات التعاقدية تُسجل فجوات عميقة؛ من بينها مسألة الإشهار للسّلعة والخدمة، فلم تختفي مظاهر الإشهار التّضليلي المؤثر على توازن العلاقة بين المُورد والمُستهلك، هذا الأخير لازال يعاني كطرف ضعيف آثار مُباشرة الإشهار التّجاري عبر الوسائط الإلكترونية. والمجتمع الجزائري لا يمكنه أن ينعزل عن عالم كثُرت فيه الإعلانات التّرويجية التي تستهدف بيع السّلع أو تقديم الخدمات عن طريق الوسائط الإلكترونية. وفي هذا الصّدد أصبحت المُعاملات التّجارية الإلكترونية هي الأصل في الوقت الرّاهن ونظيرتها التّقليدية هي الاستثناء، وذلك بسبب التّطور التّكنولوجي الذي انعكس على مختلف العلاقات التّعاقدية بين المُورد والمُستهلك. فالانخراط في مسعى تنظيم النشاط التّجاري الإلكتروني كان حتمية بالأمس وأصبح حقيقة ملموسة اليوم، لاسيما بعد ظهور الانترنيت، وتوالي تنظيم التجارة الإلكترونية دوليا وإقليميا، ثم تبني الجزائر لخيار توسيع المعاملة الإلكترونية للإدارة، والمؤسّسة، فالمواطن، إذ صدر القانون رقم 18-05 المؤرخ في 10 مايو سنة 2018 المتعلق بالتجارة الإلكترونية، بقواعد تستهدف ضبط هذه المُمارسة التّجارية المُعاصرة، ومنها الإشهار التّجاري الإلكتروني. Abstract: As long as the means of information and communication technologies provided great services to the economic agent, contractual relations continued to record deep gaps, including the issue of publicity for goods and services, and the manifestations of the effective promotional publicity did not disappear on the balance of the relationship between the supplier and the consumer. Commercial via electronic media. Algerian society can not be cut off from a world where promotional advertisements aimed at the sale of goods or the provision of services through electronic media have proliferated. In this regard, electronic business transactions are now the origin and their traditional counterpart is the exception, because of the technological development that has been reflected in the various contractual relationships between the supplier and the consumer. The adoption of the e-commerce activity was inevitable yesterday and became a reality today, especially after the emergence of the Internet and the regulation of e-commerce internationally and regionally, and then Algeria adopted the option to expand the electronic treatment of the administration, the institution, the citizen, the issuance of Law No. 18-05 of May 10, 2018 on electronic commerce, which incorporated rules aimed at controlling contemporary commercial practice, including electronic commercialization.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: التّجارة الإلكترونية، شروط الإشهار الإلكتروني، المُورد، المُستهلك. Keywords: E-commerce, terms of electronic advertising, supplier, consumer.