Annales de l’université d’Alger
Volume 34, Numéro 5, Pages 130-144

دور إعمال مبدأ المنافسة في عقود الامتياز (مجال الاتصالات الإلكترونية، وإنجاز المنشآت القاعدية لاستقبال ومعاملة المسافرين عبر الطرق و/أو تسييرها) The Role Of Implementation Of The Competition Principle In Concession Contracts (the Telecommunications And The Basic Installations For The Reception Of The Travelers Across The Roads / And Its Management)

الكاتب : ضريفي نادية . لجلط فواز .

الملخص

الملخص: باستقراء النصوص القانونية الجزائرية المتعلقة بالامتياز، فإن الإدارة عند لجوءها لإبرام عقود امتياز خاصة في مجال الاتصالات الإلكترونية ومجال إنجاز المنشآت القاعدية لاستقبال ومعاملة المسافرين عبر الطرق و/أو تسييرها، لا بد عليها من تطبيق المنافسة في اختيار المتعاقد معها وهذا بهدف تحقيق هدفين أساسيين وهما تحقيق مبالغ مالية كبدائل لتمويل الخزينة العامة، واختيار أحسن وأكفأ المتنافسين لأداء الخدمة العامة التي يتطلبها المرفق العام، وبهذا فإن المشرع الجزائري قيد الإدارة بإعمال المنافسة في اختيار المتعاقد معها كان الهدف من ورائه تفعيل أداء المرافق العامة. . Abstract : By induction the Algerian legal texts relating to concession contract, we notice that the administration, when resorting to conclude concession contracts, particularly in the telecommunications and the basic installations for the reception of the travelers across the roads / and its management, it must apply competition principle in the co-contractor’s selection, in order to achieve two main objectives, namely the realization of funds as alternatives to finance of the public treasury and the selection of the best and most effective competitors for the requirement of the public service performance, so that, the Algerian legislator has imposed a restriction on the administration to apply competition while selecting co-contractor, which aims to develop public services quality.

الكلمات المفتاحية

المنافسة، عقد الامتياز، الإدارةالعامة، المتعاقدcompetition, concession contract, public administration, co-contractor.