معارف
Volume 15, Numéro 2, Pages 46-66
2020-12-31

الابتكار في المنتج الجديد بين مقومات النجاح ومعوقات الفشل

الكاتب : محمد مسلم .

الملخص

الملخص: يعتبر الابتكار في مجال التسويق عامة وفي مجال المنتجات خاصة الركن الأساسي لأي تطور في المؤسسة باعتباره المحرك والموجه لها من أجل كسب المزيد من العملاء، حيث تعتبر عملية تقديم منتجات جديدة مبتكرة مناسبة لأذواق وتوقعات المستهلكين دورا هاما في بقاء المؤسسات وإستمراريتها. إلا أن هذه العملية تكٌلفها درجة عاليـة مـن المخاطرة والتي تعتبر من أهم العوائق التي تواجه المؤسسة في المضي قدما في عملية الابتكار. حيث تهدف هذه الدراسة إلى إعطاء صورة واضحة عن المفاهيم المرتبطة بالابتكار وتطوير المنتجات، والمراحل والإجراءات التي يمر بها المنتج الجديد إلى غاية طرحه في السوق، لأن هذه المراحل لا تتم دفعة واحدة وإنما بشكل تدريجي خلال فترات زمنية متداخلة حسب طبيعة المنتج الجديد، بالإضافة إلى المخاطر والمعوقات التي تتعرض لها المؤسسة أثناء الشروع في ابتكار وتقديم منتجات جديدة. Abstract: Innovation is the cornerstone of any development in the enterprise, whether it is a general view from marketing side, and a specific view from products side, beside that innovation is the engine and directed her in order to gain more customers, which is the process of providing innovative new products suitable to the expectations of consumers, which play an important role in the survival of the institutions and sustainability. However, this process is entrusted to a high degree of risk, which is considered one of the most important obstacles facing the institution to move forward in the process of innovation. This study aims to give a clear picture of the concepts related to innovation and product development, stages and procedures through which the new product until put on the market, because these stages are not at once but gradually over time intervals staggered by the nature of the new product, in addition to the risks and the constraints faced by the institution during the initiation of innovation and new products.

الكلمات المفتاحية

Key words :Innovation, creativity, new product, obstacles to new product innovation ; الكلمات المفتاحية: الابتكار، الإبداع، المنتج الجديد، معوقات ابتكار المنتج الجديد.