المجلة الجزائرية لبحوث الإعلام والرأي العام
Volume 3, Numéro 2, Pages 312-342
2021-01-13
الكاتب : حمدي محمد الفاتح . شتوان مراد .
تتناول هذه الدراسة التحليلية موضوع القيّم التي تضمّنها البرنامج التلفزيوني "قلبي إطمأن" الذي بث عبر قناة "أبوظبي" الفضائية في موسمه الثالث على التوالي، ويعد البرنامج من البرامج التلفزيونية ذات الطابع الخيري، وقد حاولنا في هذه الدراسة تسليط الضوء على القيّم والسلوكيات التي يعززها داخل المجتمع العربي، وذلك من طريق تحليل جميع الحلقات التي تم بثها في الموسم الثالث والتي قدر عددها بـ(30) حلقة، وذلك بالاعتماد على منهج تحليل المحتوى الكمي والكيفي، ويعد برنامج "قلبي إطمأن" من بين البرامج التي حققت مشاهدة كبيرة أثناء شهر رمضان داخل الوطن العربي، بحيث عرف رواجاً كبيراً عبر مختلف مواقع التواصل الاجتماعي ووسائل الإعلام التقليدية، وتقوم فكرة البرنامج على التنقل بين البلدان العربية وتقديم يد المساعدة لمختلف الفئات المهمشة التي تعاني من الفقر والبطالة والمرض واللجوء السياسي وغيرها من المشكلات الاجتماعية، وسنحاول من طريق هذه الدراسة الوقوف على أبرز القيّم الإيجابية التي ساهم البرنامج في تعزيزها بين أفراد المجتمع العربي، ومعرفة أبرز الأهداف الظاهرة والخفية من الرسالة الإعلامية التي يقدمها في ظل الأوضاع السياسية والاجتماعية والاقتصادية التي يمر بها المجتمع العربي. الكلمات المفتاحية: القيّم، البرامج التلفزيونية، العمل الخيري، برنامج "قلبي إطمأن". Values in the contents of charités television programs: Analytical study of the program "Kalbi Etameen" on Abu Dhabi Satellite Channel Abstract : This analytical study focuses on the values included in the television programme "kalbi Atameen", which was broadcast on the satellite channel "Abu Dhabi" for the third consecutive season. The programme is considered as one of the charitable television programmes and through this study, we have tried to highlight the values and behaviours it reinforces within the Arab community, by analysing all the episodes broadcasted during the third season, estimated at (30) episodes, using the method of quantitative and qualitative content analysis. The "kalbi Etameen" programme is one of the programmes that gained high visibility during the month of Ramadan in the Arab world, as it became very popular on different social media sites as well as on traditional media. The idea of the programme is based on mobility between Arab countries and assistance to different marginalized groups suffering from poverty, unemployment, illness, political asylum and other social problems. Through this study, we will try to identify the most important positive values that the programme has contributed to reinforce among members of the Arab community, and to discover the most apparent and hidden objectives of the media message it provides in the shadow of the political, social and economic conditions that the Arab community is experiencing.
Keywords: values, television programmes, charities, « Kalbi Etameen » programme.
بوسالم أحلام
.
عابد يوسف
.
ص 117-132.
Yahia Zeghoudi
.
pages 74-88.