المجلة الجزائرية لبحوث الإعلام والرأي العام
Volume 3, Numéro 2, Pages 53-76
2021-01-13

إشكالية التلقي وتمثلات صناعة الحدث في الاتصال الرقمي -مقاربة ابستمولوجية علائقية

الكاتب : الشجيري سهام .

الملخص

ملخص: يعد البحث محاولة بحثية للتعرف على إشكالية التلقي وتمثلات صناعة الحدث في الاتصال الرقمي وفق مقاربة أبستمولوجيا علائقية للقضايا المعنية بالمتلقي، وكيفية صناعة الحدث والأساليب والوسائل المتعقلة في الاتصال الرقمي، وارتباطه بصناعة الاحداث وفق رغبة أو متابعة المتلقي، لتوظيف الاتصال الرقمي، ولأغراض متابعة مسار الحدث وتمثلاته في الخطاب الإعلامي، وفق أهمية الوقوف على اشكالية التلقي ومساحات تأثيرها بما يتلاءم ومعطيات الأساليب والوسائل، وهو ما يمنحنا فرصة لفهم الآليات التي أستند إليها المتلقي في صناعة الحدث من أجل الوصول إلى فهم أكبر لفهم تلك الاشكالية، من خلال استقراء الخصائص المهمة التي يتبناها المتلقي من صناعة الحدث، وإظهار دور الاتصال الرقمي في تمثلات صناعة الحدث، والتركيز على المقاربة المتبعة، بعًدها أدوات ملائمة علائقية تعنى بالتلقي. الكلمات المفتاحية: التلقي- الحدث- الاتصال- الاتصال الرقمي. Abstract : The research is a research attempt to identify the problem of reception and the representations of the event industry in digital communication according to a relational epistemology approach to the issues concerned with the recipient, how the event is created and the methods and methods of digital communication, and its connection to the event industry according to the desire or follow-up of the recipient, to employ digital communication, and for the purposes of following the course of the event and its representations In the media discourse, according to the importance of identifying the problem of reception and its areas of influence in line with the data of the methods and means, which gives us an opportunity to understand the mechanisms that the recipient relied on in the making of the event in order to reach a greater understanding to understand that problem, by extrapolating the important characteristics that the recipient adopts from Creating the event, showing the role of digital communication in the representations of the event industry, and focusing on the approach taken, after which there are appropriate relational tools concerned with receiving. key words : Receive - event - communication - digital communication

الكلمات المفتاحية

التلقي receive ; الحدث event ; الاتصال communication ; الاتصال الرقمي digital communication