المداد
Volume 10, Numéro 2, Pages 221-242
2020-12-30

أزمة التعليم العالي في الجزائر رؤى مختلفة و الحلول المقترحة

الكاتب : العابد ميهوب .

الملخص

تطرقت الدراسة إلى أهم المشاكل التي تعيق عملية التطور و إحداث القفزة النوعية من خلال التجارب الدولية في عملية نقد التسيير الجامعي، ثم طرح عملية الإصلاح التي عرفها القطاع، و الرهانات التي يواجهها التعليم العالي في الجزائر مع إعطاء وصفية ميدانية من أجل إعطاء نفس جديد متجدد للتعليم العالي بهدف الاستثمار في التجارب العالمية من جهة من أجل تطوير و تنمية المجتمع الجزائري و من جهة أخرى و تحقيق قفزة تنموية نوعية تسهم في عملية التحضير لجامعة تفخر بمخرجاتها و تتأقلم مع التغيرات العالمية الحديثة. و من نتائج الدراسة تفعيل التعاون بين الجامعات العربية والوقوف بوجه النزعات القطرية التي تعيق العمل العلمي العربي المشترك والسعي نحو تبادل الأساتذة وإنشاء أساليب حديثة تحقق التخطيط لبحوث مشتركة والإسهام في مناقشة رسائل الماجستير و أطروحات الدكتوراه ، وتسهيل حضور الأساتذة الندوات والمؤتمرات العلمية التي تعقد على ساحة الوطن العربي ورفع كل القيود والحدود التي تعيق ذلك.تحقيق مسألة استقلالية الجامعات وأبعادها عن التأثيرات الفكرية والسياسية التي تنتهجها الدولة والتأكيد على التمسك بالثوابت الوطنية والقومية والإنسانية. The study dealt with the most important problems hindering the process of development and making a qualitative leap through international experiences in the process of criticizing university management, then put forward the reform process known to the sector, and the stakes facing higher education in Algeria with giving a field description in order to give a new, renewed breath to education. The higher education aims to invest in international experiences on the one hand for the sake of developing the Algerian society and on the other hand and to achieve a qualitative developmental leap that contributes to the preparation process for a university that is proud of its outputs and adapts to modern global changes. The results of the study include activating cooperation between Arab universities and standing in the face of Qatari tendencies that hinder joint Arab scientific work, seeking to exchange professors, establishing modern methods that achieve planning for joint research, contributing to the discussion of master's theses and doctoral theses, and facilitating the attendance of professors in scientific seminars and conferences held on the homeland. Al-Arabi and lifting all restrictions and borders that hinder that. Realizing the issue of the independence of universities and keeping them away from the intellectual and political influences pursued by the state, and emphasizing adherence to the national, national and humanitarian constants.

الكلمات المفتاحية

التعليم الجامعي ـ أزمة التعليم ، ; University Education - Education Crisis