المداد
Volume 10, Numéro 2, Pages 95-110

إشكالية التقويم وفق المقاربة بالكفاءات

الكاتب : بن الطاهر نورالدين . أوشيش الجودي .

الملخص

ملخص: تهدف هذه الدراسة إلى معرفة إشكالية التقويم وفق المقاربة بالكفاءات في مرحلة التعليم الابتدائي، بمعنى آخر ما هي الصعوبات التي يواجهها أساتذة مرحلة التعليم الابتدائي في تطبيق التقويم وفق المقاربة بالكفاءات على ضوء مناهج الجيل الثاني. وتوصلت الدراسة إلى أن الصعوبات التي يواجهه أساتذة مرحلة التعليم الابتدائي في تطبيق التقويم وفق المقاربة بالكفاءات على ضوء مناهج الجيل الثاني هي نوعين،صعوبات متعلقة بالأساتذة أنفسهم، من حيث تكوينهم على تطبيق التقويم وفق المقاربة بالكفاءات.وصعوبات متعلقة بالممارسة التقويمية في الميدان لأساتذة مرحلة التعليم الابتدائي ، وصعوبات متعلقة بتطبيق التقويم في ظل المقاربة بالكفاءات في المجالات المعرفية و المجالات الأدائية النفسية الحركية للمتعلمين، وكذلك صعوبات متعلقة:- بتحديد آليات وفترات التقويم-ببناء وضعيات التقويم—بقياس نواتج التعلم- Abstract This study aims to know the problem of evaluation according to the approach to competencies in the primary education stage, in other words what are the difficulties faced by teachers of the primary education stage in applying the evaluation according to the competency approach in light of the second generation curricula. The study found that the difficulties faced by primary school teachers in applying the evaluation according to the competency approach in light of the second generation curricula are of two types, difficulties related to the teachers themselves, in terms of their formation to apply the evaluation according to the competency approach, and difficulties related to the evaluation practice in the field for primary education teachers Difficulties related to the application of evaluation in light of the approach of competencies in the cognitive fields and the psychomotor performance areas of the learners, as well as difficulties related to: - defining the evaluation mechanisms and periods - by building evaluation positions - by measuring learning outcomes –

الكلمات المفتاحية

التقويم ، وفق المقاربة بالكفاءات ، التعليم الابتدائي.