المدونة
Volume 7, Numéro 2, Pages 331-348
2020-12-30

ترسيخ المضامين التراثية في الإبداع المسرحي الجزائري

الكاتب : محروق إسماعيل .

الملخص

الملخص: يهدف هذا البحث إلى الكشف عن طريقة استثمار التراث الشعبي في العمل المسرحي الجزائري، بغية التأصيل لمسرح جزائري أصيل خال من تأثيرات المدرسة الفرنسية، يستمد جذوره من مختلف فروع الثقافة الشعبية الوطنية، التي تعبر عن مقومات الهوية الوطنية للمجتمع. فعملية التوظيف تتم باستحضار الشخصيات التراثية التي تلقى ترحيبا ورواجا لدى الفرد الجزائري، ثم استغلال المضامين التراثية الخامة الصالحة للحياة الفكرية المعاصرة في نصوص المسرحيات، بعد شحنها برؤى وأفكار معاصرة، من أجل نقد مختلف جوانب الحياة اليومية، للوصول إلى آمال وتطلعات الفرد، وتطوير المستقبل. ويتم ذلك بأسلوب يتفاعل فيه الجمهور مع الراوي أثناء عملية السرد، بما يضمن الترفيه والمتعة والاستئناس. This research aims at revealing the way of investing folklore in Algerian theatrical work, with the aim of rooting an authentic Algerian theater free from the effects of the French school, which is rooted in the various branches of national popular culture, which expresses the elements of the national identity of the society. The placement process is carried out by inviting heritage figures who are welcomed and promoted by the Algerian individual, and then exploit the raw heritage contents valid for contemporary intellectual life in the texts of the plays, after being shipped with contemporary visions and ideas, in order to criticize various aspects of daily life, to reach the hopes and aspirations of the individual, and to develop the future. This is done in a way that the audience interacts with the narrator during the narration process, ensuring entertainment, pleasure and domestication

الكلمات المفتاحية

: توظيف التراث، شخصيات تراثية، حكاية شعبية، أسطورة، السرد. ; placement of heritage, heritage characters, folk tale, legend, narrative.