المدونة
Volume 7, Numéro 2, Pages 299-316
2020-12-30

تلقي الفكر الاستشراقي عند طه حسين، بين هيمنة الواقع و سلطة المنهج

الكاتب : قرين نوال .

الملخص

نشط الاستشراق الفرنسي تحديدا قبل الحملة النابوليونية على مصر وبعدها؛ نتج عنه تأثر البعثات العلمية المصرية التي أرسلت إلى فرنسا بأعلام الاستشراق خاصة "لوي ماسنيون"Louis Massingon (1883م-1962م)، و على رأس هؤلاء المتأثرين عميد الأدب العربي "طه حسين". فقد ظهر فكر طه حسين في نهاية الربع الأول من القرن العشرين، و كأنه سهم افترع عذرية الخمول التي يحتمي بها الفكر العربي، و منذ ذلك الحين تفجرت حوله مواقف متباينة، أفضت إلى ظهور قراءات متضادة لفكره ورؤيته و دوره في الثقافة العربية الحديثة، فانتظم حوله ضربان من القراءة: قراءة أولى اعتبرته مهدّدا لمنظومة القيم الدينية و الفكرية و الأدبية الموروثة، و قرأته ضمن سياق ثقافي له مقولاته المستقرة الثابتة التي احتجبت وراء تصورات دينية وفكرية محددة، و قراءة ثانية ادرجت طه حسين ضمن مشروع التحديث واعتبرته رمز التنوير في الثقافة و الفكر العربي، و قرأته ضمن المقولات التي ظهرت و شاعت في أروبا خلال القرنين الثامن و التاسع عشر و هي الحقبة التي عرفت بعصر التنوير، و ظهر؛ بل و ازدهر فيها الاستشراق الأروبي بمدارسه المختلفة. ومن ثم كانت إشكاليتنا الجوهرية التي نطرحها في مقالنا هذا، ما مدى تأثر طه حسين بالفكر الاستشراقي؟ وهل الاستشراق عنده مثاقفة أم استلاب فكري؟ وما هي المعايير المنهجية والفكرية التي تم التأسيس عليها في كتابة ومن ثمة تلقي فكر طه حسين؟ وهل التقيد بالأدوات المنهجية يعني الخروج عن الأعراف و الأنساق الثقافية السائدة؟ أم أنه يحق للفكر المهيمن ثقافيا الحد من الأدوات المنهجية؟ French Orientalism was particularly active before and after the Napoleonic campaign on Egypt. As a result, Egyptian scientific missions sent to France were influenced by Oriental scholars, especially Louis Massingon (1883-1962 AD), headed by the Dean of Arabic Literature, Taha Hussein. Taha Hussein's thought appeared at the end of the first quarter of the twentieth century, as if it was an arrow that invented the virginity of inactivity with which Arab thought is protected, since then, different positions have exploded around him, which led to the emergence of contradictory readings of his idea, vision, and role in modern Arab culture. Two types of reading were organized around him: a first reading considered a threat to the inherited system of religious, intellectual and literary values, and read it within a cultural context that has its stable sayings that have hidden behind specific religious and intellectual perceptions, and a second reading included Taha Hussein in the modernization project and considered it a symbol of enlightenment in Arab culture and thought, and read it among the categories that appeared and popularized in Europe during the eighth and nineteenth centuries, which is the era known as the Enlightenment, and it appeared; indeed, European Orientalism flourished in its various schools. Hence our fundamental problem that we raise in this article, to what extent was Taha Hussein affected by Orientalist thought? Is Orientalism having intellectuals or intellectual appropriation? What are the methodological and intellectual standards that were based on in writing, and from there received Taha Hussein's thought? Does adherence to methodological tools mean deviating from the prevailing cultural norms and patterns? Or is it that culturally dominant thought has the right to limit systemic tools?

الكلمات المفتاحية

الفكر الاستشراقي ; طه حسين ; مبدأ المقايسة ; المماثلة