مجلة النمو الاقتصادي والمقاولاتية
Volume 5, Numéro 2, Pages 46-60

التسويق السياحي وأثره في تحقيق التنمية المستدامة دراسة حالة تونس 2010-2019

الكاتب : بن عمر فتحي . فرحات حاج بلقاسم .

الملخص

الملخص : A B S T R A C T This study summarizes the importance, effect and role of the tourism marketing to achieve economic development sustainability in Tunisia focusing on the period 2010/2019 before the revolution 14/01/2011 for achieving the study aim, researchers used many economic and social indicators based on analytic descriptive approach. The study findings through the given presentation of the social and economic indicators as well as analysing the tourism sector in Tunisia at that suggested period didn’t affect on progress achieved averages whereas it is particularly depended on external dept and strict compliance with International Monetary fund. On the basis of that findings, the researchers recommend that boosting and motivating the motorcycle tourism Marketing in order to restore the strategic Tourism stature and activate its position to achieve the economic progress in Tourism without ignoring both health and security aspects. الملخص لخصت هذه الدراسة إلى أهمية ودور وتأثير التسويق السياحي في تحقيق التنمية الاقتصادية المستدامة في تونس وذلك بالتركيز على الفترة 2019/2010 أي قبل ثورة 14 جانفي 2011 ولتحقيق هدف الدراسة قام الباحثين باستخدام المنهج الوصفي التحليلي،وقد بينت لنتائج الدراسة من خلال العرض المقدم للمؤشرات الاقتصادية والاجتماعية وكذلك تحليلها وقراءتها ان قطاع السياحي ومن خلال متغير التسويق السياحي في تونس خلال الفترة المقترحة لم يؤثر على معدلات النمو الاقتصادي المحققة ، حيث اعتمد وبصورة شبه كلية علي الدين الخارجي وتقيد التام بشروط صندوق النقد الدولي وبناء على هذه النتيجة فأن الباحثين يوصي بضرورة تعزيز وتحفيز حركية التسويق السياحي من اجل استعادة المكانة الاستراتيجية السياحية وتفعيل مكانته في تحقيق التطور والنمو الاقتصادي في تونس دون اهمالا الجانب الامني والصحي

الكلمات المفتاحية

التسويق السياحي-التنمية السياحية المستدامة-المقومات السياحية-المؤشرات التنمية السياحية