مجلة البديل الاقتصادي
Volume 7, Numéro 2, Pages 98-115
2020-12-31

تكنولوجيا المعلومات ودورها في التنمية المستدامه من وجهة نظر الهيئة التدريسية في مدارس عمان

الكاتب : البدو أمل .

الملخص

هدفت الدراسة الى معرفة دور تكنولوجيا المعلومات في التنمية المستدامه، حيث اتبعت الباحثة المنهج الوصفي التحليلي، وكانت اداة الدرسة عبارة عن استبيان تكون من وتحتوي على ثلاثة محاور، حيث المحور الأول ويركز على مدى معرفة عينة الدراسة بمفهوم تكنولوجيا المعلومات ، والمحور الثاني يركز مدى معرفة عينة الدراسة بمفهوم وأبعاد التنمية المستدامة. والمحور الثالث يهدف الى معرفة درجة تقدير عينة الدراسة لدور تكنولوجيا المعلومات في التنمية المستدامه. تم اختيار عينة الدراسة من معلمي مادة التربية الإسلامية للمرحلة الثانوية بالطريقة المتيسرة، حيث تكونت من (164) معلماً ومعلمة. وأظهرت النتائج ان مدى معرفة عينة الدراسة بمفهوم تكنولوجيا المعلومات كانت بدرجة متوسطة، و مدى معرفة عينة الدراسة بمفهوم وأبعاد التنمية المستدامة كانت بدرجة مرتفعه، وأن درجة تقدير عينة الدراسة لدور تكنولوجيا المعلومات في التنمية المستدامه كانت متوسطة، وانه لا يوجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة(α= 0.05 ) بين إجابات عينة الدراسة عن دور تكنولوجيا المعلومات في التنمية المستدامه حسب متغير الخبرة، والمؤهل العلمي. The study aimed to realize the role of information technology in sustainable development. The researcher followed the descriptive analytical method, and the study tool was a questionnaire that consisted of three axes. Where the first axis focuses on the extent of the study sample's knowledge of the concept of information technology. In addition to that the second axis focuses on the extent of the study sample's knowledge about the concept and dimensions of sustainable development. And the third axis aims to find out the degree of appreciation of the study sample for the role of information technology in sustainable development. The study sample was chosen from the teachers of Islamic education for the secondary stage in an available way, as it consisted of (164) teachers. The results showed that the extent of the study sample’s knowledge of the concept of information technology was of a moderate degree. However, the extent of the study sample’s knowledge of the concept and dimensions of sustainable development was at a high degree. And that the degree of appreciation of the study sample for the role of information technology in sustainable development was moderate. It was also seen that there are no statistically significant differences at the level of significance (α = 0.05) between the study sample answers about the role of information technology in sustainable development according to the variable of experience and academic qualification

الكلمات المفتاحية

تكنولوجيا المعلومات، التنمية المستدامه، اقتصاد السرعة الفائقة. الاقتصاد المعرفي. Information Technology; economy hypervelocity; Sustainable Development; Knowledge economy.

معتقدات المعلمين تجاه توظيف بحث الدرس في الممارسات التدريسية في مدارس التعليم الأساسي بسلطنة عمان

الدكتور حميد بن مسلم بن سعيد السعيدي .  استاذ خالد بن جمعة بن خميس الشيدي . 
ص 19-38.