social and human sciences review مجلة العلوم الاجتماعية والانسانية
Volume 21, Numéro 2, Pages 707-718

الأسلوب المعرفي (المجازفة - الحذر) لدى طلبة المرحلة الثانوية في منطقة البدو

الكاتب : استاذ علم النفس المشارك عمر الريماوي . مرشد نفسي وتربوي نواف القرب .

الملخص

الملخص: هدفت الدراسة الكشف عن الأسلوب المعرفي (المجازفة - الحذر) لدى طلبة المرحلة الثانوية في منطقة البدو، حيث اتبع المنهج الوصفي، وستخدم مقياس الأسلوب المعرفي (المجازفة - الحذر)، وتمَّ التحقق من صدق أداة الدراسة بمعامل ارتباط بيرسون و ثبات الأداة، من خلال معادلة الثبات كرونباخ الفا، وكانت (0.78)، وهذه النتيجة تشير إلى تمتع هذه الاداة بثبات يفي بأغراض الدراسة، وتكونت عينة من (78) طالبًا وطالبة، بنسبة (70%) من مجتمع الدراسة وأظهرت النتائج وجود فروق في الأسلوب المعرفي (المجازفة - الحذر) تعزى لمتغير النوع الاجتماعي، وكانت لصالح الاناث، بمتوسط حسابي (1.64) وهي قيمة أكبر من قيمة المتوسط الفرضي الذي يقدر ﺑ (1.61)، أي باتجاه الحذر. بينما تبين عدم وجود فروق لمتغير نوع السكن ولمتغير المعدل التراكمي. Cognitive Style (Risk – Caution) among High School Students in Bedouin Area Abstract: This study aimed to determine the Cognitive Style (risk – caution) among high school students in the Bedouin area. Descriptive Approach was used to achieve the objectives of this study. Instrument validity was checked by Cognitive Style measurement, and its reliability was confirmed using Cronbach Alpha (0.78). The findings suggest that the instrument of the study was stable enough to fulfill the study purposes. The study sample consisted of (78) male and female students comprising (70%) of study population. The findings showed that there were differences in the Cognitive Style (risk – caution) due to the gender in favor of female students with a mean of (1.64), a value that is more than the theoretical mean value which was (1.61), that is, towards the cautiousness. It was also found that there were no differences due to the housing type and grade point average (GPA) variables.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: الأسلوب المعرفي؛ المجازفة – الحذر؛ المرحلة الثانوية؛ البدو. ; Keyword: Cognitive Style; Risk – Caution; High School; Bedouin.