Revue algérienne d'économie et gestion
Volume 14, Numéro 2, Pages 738-770

دور سياسة المنتج الأخضر في تحقيق الميزة التنافسية للمؤسسات الجزائرية الحاصلة على شهادة الإيزو 14001 - دراسة حالة عينة من المؤسسات الجزائرية - The Role Of Green Product Policy In Achieving The Competitive Advantage Of Algerian Enterprises That Obtained Iso 14001 Certificate - Case Study A Sample Of Algerian Enterprises -

الكاتب : بلبراهيم جمال .

الملخص

الملخص: نهدف من خلال هذه الورقة البحثية إلى بحث دور و علاقة سياسة المنتج الأخضر في تحقيق الميزة التنافسية للمؤسسات الجزائرية الحاصلة على شهادة الإيزو 14001، كون أن تبني وتطبيق سياسات المزيج التسويقي الأخضر مرتبط ارتباطا وثيقا بمدى قناعة المسؤولين بهذه المؤسسات بجدوى مساهمة هذه السياسات في تحقيق المزايا التنافسية لمؤسساتهم، إذ يعتبر التسويق الأخضر أحد التوجهات الحديثة في الممارسات التسويقية، ولعل أهم سياسة للاستجابة للحاجات والرغبات البيئية في الأسواق هي سياسة المنتج الأخضر والتي من خلالها تخطط و تنتج وتطرح منتجات ذات منافع بيئية من شأنها أن تعمل على تحقيق مآرب تنافسية معتبرة، ورغبة منا في معرفة مدى مساهمة سياسة المنتج الأخضر في تحقيق الميزة التنافسية للمؤسسات الجزائرية الحاصلة على شهادة الإيزو 14001، اعتمدنا في بحثنا على دراسة لعينة من المؤسسات الجزائرية الحاصلة على شهادة الإيزو 14001، بحيث خلصنا في دراستنا إلى وجود علاقة و أثر ذو دلالة معنوية لأنشطة سياسة المنتج الأخضر على أبعاد الميزة التنافسية مجتمعة في حين كانت هناك نتائج متماشية مع النتيجة الأولى وهي أنه يوجد تأثير ذو دلالة معنوية لأنشطة سياسة المنتج الأخضر على أبعاد الميزة التنافسية منفصلة بالمؤسسات المبحوثة ويتعلق الحال ببعد الجودة و الاستجابة والتكلفة، في حين جاءت النتائج معاكسة للنتيجة الأولى مع بعد التميز. Abstract : We aim through this research paper to examine the role and relationship of the green product policy in achieving the competitive advantage of Algerian Enterprises that have ISO 14001 certification, since the adoption and application of green marketing mix policies are closely related to the extent of the conviction of the officials of these institutions with the feasibility of the contribution of these policies in achieving competitive advantages For their Enterprises, Perhaps the most important policy to respond to the environmental needs and desires in the markets is the green product policy, through which it plans, produces and offers products with environmental benefits that will work to achieve significant competitive goals, and a desire from us are to know the extent of the green product policy in achieving the competitive advantage of the Algerian Enterprises On the ISO 14001 certificate, we adopted in our research a study of a sample of Algerian Enterprises that have ISO 14001 certification, So we concluded in our study that there is a relationship and a significant effect for green product policy activities on the combined dimensions of the competitive advantage, while there were consistent results with the first result which is that there is a significant effect for green product policy activities on the separate dimensions of the competitive advantage from the researched Enterprises and the case relates to the dimension of quality, response and cost, while the results are contrary to the first result with the dimension of differentiation.

الكلمات المفتاحية

الكلمات الدالة: المنتج الأخضر، تنافسية المؤسسات ، المؤسسات الجزائرية، شهادة الأيزو 14001 ; Key Words: , Algerian Enterprises, Competitive Advantages, Green Product, ISO 14001 Certificate