مجلة الإقتصاد الجديد
Volume 12, Numéro 1, Pages 204-221
2021-01-01

دور التوزيع في جذب المستهلكين للمؤسسات الصغيرة و المتوسطة - دراسة حالة مؤسسة ترافبس ) (traveps- The Role Of Distribution In Attracting Consumers To Small And Medium Enterprises - Case Study Of Traveps -

الكاتب : بوجمعي سعيدة . بن نذير نصر الدين .

الملخص

تهدف هذه الدراسة إلى توضيح دور التوزيع في جذب المستهلكين للمؤسسات الصغيرة والمتوسطة، من خلال دراسة حالة مؤسسة ترافبس (TRAVEPS) بولاية البليدة، حيث تم التوصل إلى وجود علاقة ذات دلالة إحصائية بين التوزيع و جذب المستهلكين، حيث أن نجاح المؤسسات الصغيرة والمتوسطة في جذب المستهلكين يتطلب سياسة توزيعية متكاملة مع إستراتيجيتها التسويقية و مناسبة لإمكانياتها المادية والبشرية وبالأخص لطبيعة المنتجات التي تقدمها، فكل منتج يتطلب إستراتيجية توزيعية مناسبة ويتم ذلك من خلال تقديم المنتج في الوقت والمكان المناسب . Abstract: This study aims at clarifying the role of the distribution in attracting consumers to small and medium enterprises by studying the TRAVEPS enterprise in the state of Blida, The study found a significant statistical effect between the distribution and consumers attraction. whereas the success of small and medium enterprises in attracting consumers requires an integrated distribution strategy with a marketing strategy appropriate to the potential of material and human and in particular the nature of the products they provide, each product requires a specific distribution strategy This is done by offering the right product at the right time and place.

الكلمات المفتاحية

المؤسسات الصغيرة والمتوسطة، التوزيع، المستهلكين، المزيج التسويقي. ; Small and Medium Enterprises, distribution, consumers, marketing mix