قراءات
Volume 12, Numéro 1, Pages 56-71
2020-12-31

جمالية التفاعل في شعر "أبي الشمقمق" قراءة في تقنية الفراغ الباني

الكاتب : شهيد حسين حوراء .

الملخص

تنتمي هذه الدراسة إلى حقل الدراسات التي عدّت النص بنية خُطاطية نحو صنع الأثر الجمالي ،ودلالته معاً بتفاعل القارئ مع النص ، فالأثر الجمالي لا يوجد في النص ،ولا عند القارئ بل في نتائج التفاعل بينهما ،والنص يُولد من جديد حينما يقرأه الآخر ،ويتفاعل معه، وعلى وفق هذا التصور انتقت الدراسة تقنية "الفراغ الباني " بوصفه ظاهرة جمالية بلورها وثبت أصولها الألماني "فولفغانغ إيزر" في تحديده قطبي القراءة بقطب فني وهو النص ،وقطب جمالي وهو ما يحققه القارئ بتفاعله مع النص؛ لذا عمدت الدراسة إلى استثمار هذا المجس الاستراتيجي لإضاءة البياضات ،والفجوات ،والنفيّات الممتدة على جسد ديوان "أبي الشمقمق" من أجل تفعيل عملية التواصل بين النص والقارئ. توزعت هذه الدراسة على ثلاثة محاور: (1) تقنيات البياض، واشتمل على : أ- التركيب البياني ، ب- التناص ، ج- الرمز .(2) الشغور واشتمل على : أ- سرد الأصوات المتعددة، ب – التلخيص . (3) أشكال النفي ،واشتمل على: أ- نفي العنصر الثقافي ، ب- نفي المعيار الطبقي ، ج -النفي الديني. Abridger: This study belongs to the field of studies that enumerate the text with a linear structure towards making the aesthetic effect, and its significance together through the reader’s interaction with the text. The aesthetic effect is not found in the text, nor with the reader, but rather in the results of the interaction between them. According to this perception, the study selected the "constructive space" technique as an aesthetic phenomenon that was crystallized and its German origins proved to be the German "Wolfgang Eiser" in defining the two poles of reading with an artistic pole, which is the text, and an aesthetic pole, which is what the reader achieves through his interaction with the text; Therefore, the study intended to utilize this strategic sensor to illuminate the linens, gaps, and debris extending over the body of “Abi Al-Shamaqmaq” in order to activate the communication process between the text and the reader. This study was divided into three axes: (1) the techniques of albedo, and it included: a- graphic structure, b- intertextuality, c- symbol. (2) vacancy, and it included: a- multiple voices listing, b- summary. (3) Forms of negation, and it included: A - the negation of the cultural element, b - the negation of the class criterion, C - Religious exile.

الكلمات المفتاحية

البياضات ؛ الشغور ؛ سرد الأصوات المتعددة ؛ التلخيص؛ أشكال النفي .