REVUE ALGERIENNE DE FINANCES PUBLIQUES
Volume 10, Numéro 2, Pages 31-53
2020-12-31

دور الثقافة والمهارات البشرية في التعليم الالكتروني

الكاتب : ابوسريويل ياسين .

الملخص

ملخص: هدفت الدراسة إلى تحديد الدور الذي تلعبه الثقافة الرقمية والمهارات البشرية في التعليم الالكتروني من وجهة نظر الكادر الأكاديمي بجامعة الزاوية محل الدراسة , ولتحقيق أهداف الدراسة اتبعت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي , حيث قام الباحث بتطوير استبانه الكترونية معتمداً على الدراسات السابقة والإطار النظري , وقد تم التأكد من مصداقيتها ومعامل الثبات لها , وقد أجريت الدراسة على عينة عشوائية قدرها (198) عنصر من الكادر الأكاديمي ببعض الكليات بجامعة الزاوية محل الدراسة , وتم التحليل باستخدام التكرارات والنسب باستخدام الخدمات التي يتيحها استبيانات الانترنت , حيث توصلت الدراسة إلى العديد من النتائج كان أهمها : تبني الجامعة محل الدراسة لمعظم محاور وأبعاد الثقافة الرقمية بشكل نظري روتيني ينقصه التطبيق العملي , تدني مستوى اغلب أعضاء في الثقافة الرقمية وتقنية المعلومات وتطبيقات التعليم الالكتروني منها ( المنصات الالكترونية للتعليم الالكتروني ) , وعدم توفر بشكل كافي معامل حاسوب بكليات الجامعة ومنتديات الكترونية تحفز أعضاء هيئة التدريس على التحول الالكتروني. الكلمات المفتاحية : الثقافة الرقمية , المهارات البشرية , تقنية المعلومات , التعليم التقليدي , التعليم الالكتروني . Abstract :The study aimed to define the role that digital culture and human skills play in e-learning from the point of view of the academic staff at the University of Zawia under study, and to achieve the goals of the study, the study followed the descriptive analytical approach, where the researcher developed an electronic questionnaire based on previous studies and the theoretical framework, and it was confirmed Its reliability and its consistency factor. The study was conducted on a random sample of (198) elements from the academic staff in some colleges at Al-Zawia University under study. The analysis was done using repetitions and ratios using the services provided by questionnaires. The Internet, where the study reached many results, the most important of which were: The university adopts the study for most axes and dimensions of digital culture in a routine theory that lacks practical application, the low level of most members in digital culture, information technology and electronic education applications including (electronic platforms for e-learning), and the lack of availability Adequately computer labs at university colleges and electronic forums that motivate faculty members to electronic transformation.

الكلمات المفتاحية

Key words: digital culture, human skills, information technology, traditional education, e-learning