مجلة أوراق إقتصادية
Volume 4, Numéro 2, Pages 253-281
2020-12-31

تطبيق معايير الاعتماد الأكاديمي كمدخل لضمان جودة التعليم العالي في ضوء التجربة الأمريكية، البريطانية والفرنسية

الكاتب : قرين ربيع .

الملخص

ملخص: تهدف هذه الدراسة إلى تسليط الضوء على معايير ضمان الجودة والاعتماد الأكاديمي في التعليم العالي، وتبيان أهمية الاعتماد الأكاديمي في المؤسسات الجامعية، باعتباره أهم الوسائل والأساليب المستخدمة لتحسين نوعية التعليم والارتقاء بمستوى أدائه، والجودة لم تعد ترفا ترنو إليه الجامعات، أو بديلا تأخذ به أو تتركه الأنظمة التعليمية، بل أصبحت ضرورة ملحة تمليها حركة المنافسة المحتدمة بين نظم التعليم العالي المعاصرة، ونستتج من خلال هذه الدراسة أن الاهتمام بضمان الجودة والاعتماد الأكاديمي يساهم في تطوير مؤسسات التعليم العالي فيها ويكسبها مزايا تنافسية. Abstract: This study aims to shed light on the criteria for quality assurance and academic accreditation in higher education, and to demonstrate the importance of academic accreditation in university institutions, as it is the most important means and methods used to improve the quality of education and raise the level of its performance, and quality is no longer a luxury that universities aspire, or an alternative to take or leave Educational systems have even become an urgent necessity dictated by the intense competition movement between contemporary higher education systems, and we conclude through this study that attention to quality assurance and academic accreditation contributes to the development of higher education institutions in it and gains them competitive advantages. Key words: academic accreditation, quality assurance, higher education institutions, international experiences.

الكلمات المفتاحية

الاعتماد الأكاديمي ; ضمان الجودة ; مؤسسات التعليم العالي ; التجارب العالمية