مجلة الباحث في العلوم الإنسانية و الإجتماعية
Volume 12, Numéro 7, Pages 371-382
2020-12-31

نحو تفعيل مستوى الأداء لدى الأستاذ الجامعي في ظل مسؤوليته الاجتماعية

الكاتب : بوديل لامية . مزياني لوناس .

الملخص

ملخص : تهدف الدراسة الحالية إلى الكشف عن وجود أثر معنوي للمسؤولية الاجتماعية في الرفع من مستوى الأداء لدى الأستاذ الجامعي بجامعة ورقلة، و لتحقيق ذلك قام الباحثان بتوزيع استبيانا لقياس مستوى الأداء و آخر لقياس مستوى المسؤولية الاجتماعية على ( 120 أستاذا دائما)، حيث اتبع المنهج الوصفي التحليلي، واستخدم كل من التكرارات و النسب المئوية و الانحدار الخطي البسيط في معالجة البيانات، فتوصلت الدراسة إلى مستوى مرتفع لكل من الأداء و المسؤولية الاجتماعية و أيضا وجود أثر معنوي للمسؤولية الاجتماعية في الرفع من مستوى الأداء لدى الأستاذ الجامعي بجامعة ورقلة، وعليه يقترح الباحثان تعزيز القيم الاجتماعية في الأوساط الجامعية. Abstract : The current study aims to reveal of the existence of a moral impact of asocial responsibility in raising the level of the performance of university teacher in Ouargla. And to achieve that two researchers conducted a survey and distributed two questionnaires; the first to measure the level of performance and the second to measure social responsibility on 120 permanent teachers, where they followed the descriptive analytical approach. Moreover they used iterations, percentages, and simple linear regression in data processing. The result of the study reached a high level for the both performance and social responsibility, thus there is a significant impact of social responsibility in raising the level of performance of the university teacher of the university of Ouargla. In the end the researchers suggest promoting social values in university circles.

الكلمات المفتاحية

جودة، أداء، أستاذ جامعي، مسؤولية اجتماعية