جماليات
Volume 7, Numéro 2, Pages 57-89
2020-12-31

البعد المفاهيمي للفنون البصرية و إشكالية التصنيف

الكاتب : جمعي رضا .

الملخص

إن أولى الإشكاليات التي تواجهنا في التطرق إلى منظومة الفن المعاصر في العالم هي مسألة تصنيف التجارب المعاصرة التي نشأت في سياقات خارج أوروبا وأمريكا، حيث نلمس عدم التوازن في تصنيف أي تجربة على أنها فن معاصر أو فن جديد نسبة إلى الأطوار التاريخية للفن في العالم خاصة بعد الفن الحديث الذي تبلور في أوروبا، و بحكم التصنيف العام لأي نشاط فني في هذا العصر وفقا لأطوار فلسفية عامة فإننا نطلق على مجتمع الأعمال الفنية في النصف الثاني من القرن العشرين بأنها فنون ما بعد الحداثة، وهنا يتبادر إلى الذهن تساؤل حول ارتباط العالم العربي بالحداثة و بما بعدها، لا شك أن المنتج الفني تتضح فيه ملامح الاتصال من دونه، و بحكم اختلاف العالم العربي من حيث منظوماته الفكرية و تراثه و انتماءات جماعاته فإن مسألة الفن المعاصر لا تكاد تغادر التصنيف التاريخي، مع أن هناك تجارب قد انسحبت فكريا من مساحة الاتصال فنيا بالمخيال الفني والجمالي في العالم العربي على تنوعه، و لعل القول بأن الفن أصبح لغة عالمية يفضي إلى اعتبار كل التجارب الفنية في العالم العربي تشكل نسيجا واحدا للمشهد الفني فيه. The first problem we face in addressing the contemporary art system of the world is the classification of contemporary experiences that have developed in contexts outside Europe and America. We see the imbalance in the classification of any experience as a contemporary art or a new art relative to the historical stages of art in the world, especially after the modern art that crystallizes in Europe. By virtue of the general classification of any artistic activity in this age according to general philosophical phases, we call the art community in the second half of the twentieth century the art of postmodern, and here the question arises as to the Arab world's connection to modernity and beyond. The artistic product is clear without it, and because of the difference in the Arab world in terms of its intellectual organizations, heritage and group affiliations, the issue of contemporary art is almost a historical classification. The first of the three major areas of the world is the development of a new and modern world, with the first to be developed in the Middle East. On the other hand, in view of the philosophical foundation of contemporary art, in particular its conceptual dimensions, we find it convincing and clear, especially that its pioneers have tried to establish a philosophy based on transcending language and art. Indeed, to say that contemporary art is a conceptual art makes us realize that the production of artistic science is related to human awareness, perceptions, ideas and attitudes before esthetic and tastes considerations based on specific contexts.

الكلمات المفتاحية

الفن حديث ; الفن معاصر ; الفن مفاهيمي: العالم العربي