المقريزي للدراسـات الاقتصادية والمـالية
Volume 4, Numéro 2, Pages 87-104
2020-12-31

Museum Marketing Skills And How To Use Them To Attract International Tourists

Authors : . Al-jubouri Dr. Ali Abboodi.n .

Abstract

This research study explores the role of museum marketing departments during the development and benefit of attracting international tourists. Previous research indicates the trend of the museum's marketing departments, which are increasingly involved in the process of developing the tourist's future image. Interviews with museum marketing professionals at each institution highlight how marketing is shared with the development of best practices for this role, and steps to achieve best practices to attract international tourists. Analysis and discussion reveal increased marketing engagement during the future vision process. Emerging trends include concept-to-launch marketing management engagement, recognition of the benefits of good communication throughout the development process, and harmonization of museums. After research and experimentation, and taking the opinion of specialists and researchers, it was settled on the adoption of Iraqi museums as the appropriate community for application. تستكشف هذه الدراسة البحثية دور أقسام تسويق المتاحف خلال عمليه تطوير والاستفادة من جذب السائح الدولي. وتشير البحوث السابقة إلى اتجاه الإدارات التسويقية للمتحف التي أصبحت تشارك بشكل متزايد في عمليه تطوير الصورة المستقبلية للسائح. وتعد المقابلات مع المتخصصين في تسويق المتاحف في كل مؤسسه تسلط الضوء على كيفية مشاركة التسويق مع عملية تطوير أفضل الممارسات لهذا الدور، والخطوات لتحقيق أفضل الممارسات لجذب السائح الدولي. ويكشف التحليل والمناقشة عن زيادة مشاركة التسويق خلال عملية الرؤى المستقبلية. وتشمل الاتجاهات المستجد مشاركة أداره التسويق من المفهوم إلى الإطلاق، والاعتراف بالفوائد للاتصالات الجيدة في جميع انحاء عمليه التطوير، والمواءمة بين المتاحف. وبعد البحث والتجربة، وأخذ رأي المتخصصين والباحثين تم الاستقرار على اعتماد المتاحف العراقية بوصفها المجتمع المناسب للتطبيق. ومن أجل تحديد حجم العينة المناسب لمجتمع البحث الحالي والبالغ (163) شخصاً، وتمت الاستعانة بالجدول الإحصائي لـ(Sekaran &Bougie, 2010, p. 296). واستنادا عليه ظهر إن حجم العينة هو (115) شخص، إذ تم توزيع (115) استمارة وتم استرجاع (106) صالحة للتحليل الإحصائي.

Keywords

: Marketing Mix, Antiquities, Tourism, Museum Development