النص
Volume 6, Numéro 2, Pages 01-19
2020-12-30

العقل التخييلي والتجريب الرقمي

الكاتب : مسعودي سليمة .

الملخص

إن التحول بالنصوص في الأدب الرقمي من حضورها الورقي إلى كينونتها الجديدة (الرقمية) التي تتجاوز بنيتها اللغوية إلى مختلف المكونات الرقمية الأخرى (اللون ، الحركة، الإضاءة ،الصورة،الصوت،الروابط التشعبية ...)التي تفرض وجودها على عملية التلقي ،يجعل من المقاربة النقدية في حاجة إلى تجديد وسائلها وطرائقها ، من أجل أن تتماشى و تطور هذا الفن التكنوأدبي الجديد ،خصوصا مع هذه الهجرة المتواصلة للنصوص الأدبية إلى عالم الرقميات ،و هو ما يحتم على النقد أن يجدد مناهجه و أدواته الإجرائية ،ما يدفع بنا إلى التفكير في اتجاهات نقدية جديدة ،تعنى بدمج الأدب و التكنولوجيا .اتجاهات تنطلق من الإشكاليات الآتية : ــ ما هي أبرز تحولات النص التخييلي_ شعرا و سردا في خضوعه للعناصر الرقمية و الوجود التفاعلي ؟ ــ إلى أية درجة استطاعت لغة المعلوماتية التأثير في أبنية النص التخييلي؟ ــ هل تتحقق إبداعية النص التخييلي الرقمي في ضوء المؤهلات النصية المعهودة ؟ أم أنها تتعلق أيضا بمدى إبداع المؤلف على مستوى التقنيات الرقمية؟ ــ هل يمكن الجزم بأننا نعيش مفهوما جديدا للأدب ،يقوم على اشتراطات و أدوات متغايرة مع المألوف إبداعا وتلقيا ؟ أم أننا بإزاء جنس أدبي جديد ،استطاع أن ينتقل بنا من الشفوية و الخطية ،إلى عالم حيوي دينامي ، تتفاعل فيه مختلف شروط الحياة ؟ ــ ــ هل تمكن الإبداع الرقمي العربي شعرا و سردا من أن يحقق وجودا متميزا ،يؤهله ليكون فضاء لممارسة نقدية ،تؤقلم أدواتها و وسائل اشتغالها مع مكوناته و متطلباته ؟ ــ هل ينجح الناقد الذي يتعامل مع النص عبر التصورات المعرفية و الجمالية المألوفة ؟ أم أنه في حاجة إلى التمكن من التقنيات و الوسائل الرقمية الحديثة ؟ و بالتالي هل يمكن الحديث عن نظرية نقدية بإمكانها أن تضبط مفاهيم و مصطلحات هذا الأدب الجديد ، وتتحكم في أدواته الإجرائية ؟ و انطلاقا من هذه الأسئلة تسعى الدراسة إلى تشييد قراءة في نصوص تخييلية رقمية _ شعرية و سردية وفق الاستراتيجية التالية : 1 ـ الأدب الرقمي والصناعات الثقافية في الوضع ما بعد الحداثي : النص الأدبي:من تقنية الكتابة إلى تكنولوجيا الصورة. 2ـ العقل التخييلي و التجريب الرقمي . 3ــ استراتيجيات الفعل القرائي للنص الرقمي . Summary : The transformation of texts in digital literature from its paper presence to its new (digital) entity that transcends its linguistic structure to various other digital components (color, movement, lighting, image, sound, hyperlinks ...) that impose its presence on the receiving process, The critical approach needs to renew its means and methods, in order for it to be in line with the development of this new technical literary art, especially with this continuous migration of literary texts to the world of digital, which is what makes it imperative for criticism to renew its methods and procedural tools, which prompts us to think about New critical directions, concerned with the amalgamation of literature and technology. Trends stemming from the following problems: What are the most prominent transformations of the fictional text - poetry and narration in its submission to digital elements and interactive existence? To what degree has the language of informatics been able to influence the structures of fictional text? Is the creativity of digital fictional text achieved in light of the usual textual qualifications? Or is it also related to the author's creativity at the level of digital technologies? Can it be asserted that we are living a new concept of literature, based on requirements and tools that are different with the usual, creative and receptive? Or are we facing a new literary race that has been able to move us from verbal and written, to a dynamic dynamic world, in which the various conditions of life interact? - Can Arabic digital creativity in poetry and narration achieve a distinct existence, qualifying it as a space for critical practice, whose tools and methods of operation are adapted to its components and requirements? Will the critic who deals with the text succeed through familiar cognitive and aesthetic conceptions? Or does he need mastery of modern digital technologies and means? Consequently, is it possible to talk about a critical theory that can control the concepts and terminology of this new literature, and control its procedural tools? Based on these questions, the study seeks to construct a reading in digital fictional texts _ poetry and narrative according to the following strategy: 1- Digital Literature and Cultural Industries in the Postmodern Situation: Literary Text: From Writing Technology to Image Technology. 2- The imaginary mind and digital experimentation. 3- Strategies for the reading act of digital text.

الكلمات المفتاحية

الثقافة الرقمية ; الميديا ; البعد الافتراضي ; الذكاء الاصطناعي ; النص التشعبي ; Keywords: digital culture ; media ; default dimension ; artificial intelligence ; hypertext