مقاربات في التعليمية
Volume 2, Numéro 3, Pages 42-52

تعليمية النص المسرحي للسنة أولى ثانوي وأثره في تنمية الوعي. -مسرحية: "الفيل يا ملك الزمان لسعد الله ونوس نموذجا-

الكاتب : لحمر فوزي .

الملخص

تهدف الدراسة إلى استجلاء دور المسرح التربوي في العملية التعليمية، فعلاوة عن كونه وسيلة للترفيه والمرح، تبرز كذلك قيمة المسرح في تنمية الوعي لدى التلميذ وتدريبه على استكناه حقائق الأحداث التي تتوارى خلف أقنعة شخصيات كثيرا ما تحدثت بلسان التهكم والسخرية. وقد خلص بحثنا- الذي تمحور حول مسرحية "الفيل يا ملك الزمان" لسعد الله ونوس- إلى نتيجة مفادها أن المسرح المدرسي يُكسب التلميذ مهارة تفكيك الأحداث وتحليلها وربطها بواقعه المعيش، إضافة إلى تعويده على مواجهة الجمهور و اكتشاف قدراته الذاتية من خلال تقمص مختلف أدوار المسرحية. The current study sheds light on the role of educational theater in learning process. It is a means of entertainment and making fun and, furthermore, actually highlights the value of theater in developing pupil’s awareness and training him to be acquainted with the fact of events hidden behind characters masks in a sarcastic language. Thus, in this study about “Elephant, the King of all Times” play, by Saadallah Wannous, we conclude that the educational theater makes the pupil acquires the skill of deconstructing events, analyzing them and linking them with his real world, in addition to getting him used to facing the audience and discovering his own abilities by playing the various roles of the play.

الكلمات المفتاحية

مسرح، تلميذ، كتاب مدرسي، تعليمية