أبعاد إقتصادية
Volume 10, Numéro 2, Pages 528-544
2020-12-30

Impact Of Intrinsic And Extrinsic Motivations On Consumer Behavior : An Empirical Study In A Shopping Mall In Algiers

Authors : Bouchair Louiza . Merzoug Fetah . Metali Leila .

Abstract

تهدف هذه الدراسة إلى قياس أثر الدوافع الداخلية والخارجية في توجيه السلوك الشرائي للمستهلك. ولتحقيق هذا الهدف تم إعداد استبيان وتوزيعه على عينة من (200) مستهلكا في مركز تجاري في الجزائر العاصمة. كما تم استخدام برنامج spss لإجراء التحليل الإحصائي للبيانات. وخلصت النتائج إلى أن كلا من الدوافع الداخلية والخارجية تلعب دوراً هاما في اتخاذ قرار الشراء لدى المستهلك. أوصت الدراسة بضرورة معرفة المسوقين لهذه الدوافع واستغلالها للترويج لمنتجاتهم. This study aims to investigate the impact of intrinsic and extrinsic motivations in directing consumer behavior. To achieve this goal, a questionnaire was prepared and distributed to a sample of (200) consumers at a shopping mall in Algiers. The Spss program was used to perform the statistical analysis of the data. The results concluded that both intrinsic and extrinsic motivations play a crucial role in making consumer purchasing decision.

Keywords

سلوك المستهلك ; دوافع داخلية ; دوافع خارجية ; محل تجاري ; Consumer Behavior ; Intrinsic Motivations ; Extrinsic Motivations ; Shopping Mall