أبعاد إقتصادية
Volume 10, Numéro 2, Pages 281-301

دراسة الاستغراق الوظيفي للأستاذ الجامعي الجزائري حسب نموذج Utrecht

الكاتب : لطرش محمد .

الملخص

: هدفت الدراسة إلى معرفة واقع الإستغراق الوظيفي للأستاذ الجامعي في الجامعات الجزائرية، باستعمال نموذج Utrecht الواسع الاستعمال في قياس الإستغراق الوظيفي . تم توزيع الاستبيان الكترونيا على عينة تتكون من 263 أستاذ جامعي من مختلف الجامعات الوطنية ، وبعد تحليل النتائج باستخدام برنامج SPSS 25 واستعمال العديد من المؤشرات الاحصائية كالوسط الحسابي ، الانحراف المعياري ، التكرارات ، والاختبارات الاحصائية ( ANOVA، واختبار Tلعينتين مستقلتين ) لدراسة الفروقات . توصلت الدراسة لمجموعة من النتائج أهمها المستويات المرتفعة للاستغراق الوظيفي للاستاذ الجامعي بأبعاده ( الحماس، التفاني ، الانغماس) ولا يوجد فروق بين الأساتذة الجامعين في مستويات الإستغراق راجعة إلى المتغيرات التصنيفية المستعملة The study aimed to find out the reality of job engagement of the Algerian university professor, employing Utrecht the widely used model to measure job engagement. The questionnaire was distributed electronically to a sample consisting of 263 university professors from various national universities. After analyzing the results using SPSS V.25 software via many statistical indicators such as the mean, standard deviation, frequencies, and statistical tests (ANOVA and T-test for two independent samples) to study the differences between various groups, the study yielded a set of results, the most important of it is the high levels of job engagement of a university professor in its dimensions (vigor, dedication, and Absorption), and there are no differences between university professors in the levels of engagement due to the used classification variables

الكلمات المفتاحية

الإستغراق الوظيفي ،نموذج Utrecht، الأستاذ الجامعي ، Job engagement ; University professor, Utrecht model