الساورة للدراسات الانسانية والاجتماعية
Volume 6, Numéro 2, Pages 105-130

دور الثقافة التنظيمية في تحقيق الالتزام التنظيمي للعاملين بالمنظمات الحديثة

الكاتب : غراز الطاهر . سوالمية نورية .

الملخص

ملخص:حضيت الثقافة التنظيمية في الآونة الأخيرة باهتمام كبير باعتبارها أحد أهم العوامل المحددة لتفوق المؤسسات ‚ فهي تؤثر بشكل مباشر على مستويات الأداء و الإبداع و الدافعية و الولاء للمؤسسة ‚ و تعتبر المحرك الداخلي لطاقات العاملين و جهودهم في السعي لتحقيق الأهداف المحددة لهم . و من ناحية أخرى فهي من المحددات الرئيسية لنجاح المنظمات أو فشلها على افتراض وجود علاقة إرتباطية بين نجاح المنظمة و تركيزها على القيم و المفاهيم و المعتقدات التي تدفع أعضائها إلى الالتزام و العمل و التحديث و المشاركة في اتخاذ القرارات . كما أنها تكسب المؤسسة سمعة شخصية تميزها عن غيرها من المؤسسات و تساهم في خلق مناخ تنظيمي ملائم للعمل. و سنتطرق في هذا المقال إلى المفاهيم العامة المتعلقة بالثقافة التنظيمية و التعرف على أنواعها ووظائفها و محدداتها وكيف تساهم في مواظبة العاملين على عملهم وتحقيق الرضا الوظيفي لديهم ومنه الشعور بالانتماء للمنظمة. Abstract Organizational culture has recently been given great attention as one of the most important factors for the superiority of institutions. It directly affects the levels of performance, creativity, motivation and loyalty to the institution and is the internal engine of the workers' energies and efforts in pursuit of the objectives set for them. On the other hand, it is one of the main determinants of the organizations' success or failure on the assumption that there is a correlation between the success of the organization and its focus on the values, concepts and beliefs that motivate its members to commit, work, update and participate in decision-making. It also earns the institution a personal reputation that distinguishes it from other institutions and contributes to the creation of an organizational climate conducive to work. In this article we will discuss the general concepts related to organizational culture and identify its types, functions and determinants, and how it contributes to the persistence of employees in their work and to achieve their job satisfaction and the sense of belonging to the organization.

الكلمات المفتاحية

كلمات مفتاحية: الثقافة التنظيمية، التنظيم، القيم التنظيمية، أخلاقيات العمل، الانضباط، الالتزام التنظيمي، الرضا الوظيفي. ; Key words: Organizational culture, organization, organizational values, work ethic, discipline, organizational commitment, job satisfaction.