Revue Organisation et Travail
Volume 8, Numéro 4, Pages 79-94
2020-12-30

ثقة الزبون في العلامة: قياسها باعتبارها بناء ثنائي البعد دراسة على عينة من مشتركي علامة موبيليس للاتصالات /الجزائر

الكاتب : وردة جفال .

الملخص

تستهدف هذه الدراسة قياس مستوى ثقة الزبون في علامة موبيليس، وذلك بالاعتماد على مقياس يسمح بتقييم ثقة الزبون في العلامة باعتباره بناء ثنائي الأبعاد من خلال بعدي: الموثوقية والنوايا. وبناء على تحليل بيانات جمعت من عينة مكونة من (385) مشترك، تم استخدام التحليل العاملي التوكيدي الذي يهدف للتأكد من مدى مطابقة بيانات العينة لنموذج القياس المعتمد، وبناء على نتائجه وباستخدام المتوسطات الحسابية تم تقدير مستوى الثقة في علامة موبيليس. وقد أشارت نتائج الدراسة إلى أنّ الثقة في علامة موبيليس هي بناء ثنائي البعد ويتكون من الموثوقية والنوايا، كما أن مستوى هذين البعدين جاء بدرجة متوسطة. This study aims to measure the level of trust in the Mobilis brand as two-dimensional construct. by a of the literature a brand scale has been used to This study aims to measure the level of customers trust in Mobilis ATM (Algérie Télécom Mobile) brand. A two-dimensional (2D) customer-based brand trust scale (reliability and intentions) was used for the assessment. A sample of 385 customers was taken. On the basis of an analysis of data compiled, confirmatory factor analysis (CFA) was carried out to determine how well the adopted model fits to the data. Moreover, arithmetic means were used and a trust level was estimated. The results of this pilot study indicate that customers trust in Mobilis ATM is a 2D-structure including reliability dimension and brand intentions dimension. Each of these dimensions has, therefore, been conceived as to embrace outcomes at the medium level.

الكلمات المفتاحية

ثقة الزبون في العلامة ; بعد النوايا ; بعد الموثوقية ; بناء