الأسرة والمجتمع
Volume 7, Numéro 2, Pages 118-138
2019-12-01

المركز الاجتماعي للوالدين وأثره في التحصيل الدراسي للأبناء دراسة ميدانية

الكاتب : بوجمعة عمارة .

الملخص

ملخص: سوف نحاول في هذه الدراسة الميدانية معرفة أثر المركز الاجتماعي للوالدين في عملية التحصيل الدراسي لدي الأبناء من خلال قياس كل من المتغيرات المستقلة التالية: مهنة الأب، مهنة الأم، المستوي التعليمي للأم، المستوي التعليمي للأب، دخل الأسرة، نوع السكن. على المتغيرات التابعة التالية: التكيف مع النظام المدرسي. المواظبة على حل التمارين والواجبات. معدل التلميذ في أخر سنة دراسية. مراجعة الدروس. مدي رضي الأولياء على نتائج أبنائهم. استيعاب التلاميذ لدروسهم. Abstract: In this study, we will attempt to understand the impact of parents' social status in children's academic learning process by measuring each of the following independent variables: father's job, mother's job, father's level of education, mother's level of education, family income, type of dwelling, in relation to the following dependent variables: adaptation with the school system, perseverance in the resolution of exercises and the performance of homework, student's average of the year , the revision of lessons, the level of satisfaction of parents with the results of their children's schooling, and assimilation of lessons by students.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: المركز، الاجتماعي، التحصيل، الدراسي، الأبناء، التكيف، الاندماج. Keywords: Social status, Academic achievement, children, adaptation.