الأسرة والمجتمع
Volume 7, Numéro 1, Pages 99-118
2019-06-30

المرافقة النفسية والأسرية للطفل مريض السكري

الكاتب : صونيا عاشوري .

الملخص

ملخص: تتسابق الدول و المجتمعات عن طريق الارتقاء بمستوى صحة أفرادها و لتحقيق ذلك يجب التركيز على نوعية الرعاية المقدمة للطفل و البيئة المحيطة به من حيث أن نمو الطفل وتطوره يتحدد بنوعية الرعاية التي يتلقاها في مراحل الرضاعة الأولى من حياته ، و تستمر معه طوال فترة طفولته حتى تتشكل شخصيته و بنيته الجسمية و الذهنية في المراحل المتقدمة ، ويستمر الطفل في حاجته لرعاية الآخرين و توجيههم له كلما تقدم في عمره ، حيث لا بد أن يكون قد استوفى مجموعة من الحاجات الأساسية و الضرورية لبناء جسمي و نفسي و عقلي سليم ، وفي العادة تكون الأم هي الراعية الأساسية الأولى للطفل فهي المسئولة عن حمايته ، رعايته ، تغذيته و توفير المحفزات لتطوير حاجاته المعرفية و الإدراكية و تطوير استجابته النفسية و الاجتماعية نحو المحيط الذي يعيش فيه . وقد أصبحنا الآن نجد أنفسنا أمام أعداد متزايدة من الأطفال الذين يصابون بأمراض مزمنة وفتاكة ومن بين هذه الأمراض مرض السكري الذي يتميز بخطورته وطول أمده وحاجته إلى المتابعة الطبيّة لفترات طويلة تمتد إلى طول العمر. إضافة إلى تابعاته الاجتماعية و النفسية التي تثقل كاهل المريض و أسرته وتعرضهم لضغوط اجتماعية تحرمهم من متابعة العيش في ظل ظروف طبيعية و مستقرة، أين المرافقة النفسية المتعددة الأبعاد أصبحت مطلب ضروري يساعد هؤلاء الأطفال المرضي على التعامل و التكيف مع المرض بطرق صحية ، من خلال تحسين نوعية حياة المريض و المحافظة على مستوى معين من التوازن و التوافق و من هذا المنطلق جاءت فكرة بحثنا التي تحاول الكشف عن كيفية التعامل مع الطفل مريض السكري من خلال نظام مرافقة هادف يمس كل جوانب التدخل منها (الطبية ، النفسية ، المدرسية ، الأسرية). Abstract: States and societies are racing through improving the health of their members. To achieve this, we must focus on the quality of care provided to the child and the surrounding environment in that the child's development and development is determined by the quality of care he receives during the early stages of his life. His personality and physical and mental structure are formed in the advanced stages, and the child continues to need to care for others and guide them as he progresses in his life. He must have fulfilled a set of basic and necessary needs to build my body, mental and mental sound, Mother is the primary sponsor of the child's first p Is responsible for its protection, care, nutrition and motivation to develop its cognitive and cognitive needs and to develop its psychological and social response to the environment in which it lives. We are now facing a growing number of children with chronic and fatal diseases, including diabetes, which is characterized by its severity, its length and its need for long-term medical follow-up. In addition to the social and psychological subordinates that weigh on the patient and his family and subjected to social pressures that prevent them from continuing to live in normal and stable conditions, where the psychological escort multidimensional is a necessary requirement that helps these children to deal and adapt to the disease in healthy ways, through Improving the quality of life of the patient and maintaining a certain level of balance and compatibility and from this point came the idea of our research, which tries to reveal how to deal with the child diabetic through a system of meaningful accompaniment that affects all aspects of intervention (medical, psychological, school, family.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: مرافقة نفسية اجتماعية، طفل مصاب بالسكري. Keywords: Psychosocial accompagnement, diabetic child.