مجلة طبنـــة للدراسات العلمية الأكاديمية
Volume 3, Numéro 2, Pages 427-459
2020-12-30

فاعلية برنامج تدريبي في تنمية المستوى الدلالي للغة وأثره على اللغة الوظيفية لدى ضعاف السمع

الكاتب : الشهراني محمد بن مبارك مشيط .

الملخص

هدفت الدراسة إلى التعرف على فاعلية برنامج تدريبي في تنمية المستوى الدلالي من اللغة وأثره على اللغة الوظيفية للطلاب ضعاف السمع. تكونت عينة الدراسة من (18) طالباً، تتراوح أعمارهم من (7 – 9) سنوات، حيث قسمت العينة إلى مجموعتين متساويتين تجريبية وضابطة، في كل مجموعة منها (9) طلبة، حيث اختيرت العينة من برنامج ضعاف السمع في مدرسة ابن شيبه بجده. استخدم الباحث المنهج شبه التجريبي في تطبيق الدراسة، وقام بتنفيذ (26) جلسة ضمن البرنامج التدريبي المقترح على أفراد المجموعة التجريبية.استخدمت الدراسة مقياس المعاني والمفردات، ومقياس اللغة الوظيفية لضعاف السمع، وبرنامج تدريبي محكم البناء لقياس فاعليته في تنمية المستوى الدلالي من اللغة، وأثره على اللغة الوظيفية لضعاف السمع، وجميعها من إعداد الباحث.أسفرت الدراسة عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية على المستوى الدلالي (المعاني) بين أفراد المجموعتين التجريبية والضابطة، وذلك لصالح المجموعة التجريبية تعزى إلى البرنامج التدريبي، وكذلك وجود فروق ذات دلالة إحصائية في اللغة الوظيفية بين أفراد المجموعتين التجريبية والضابطة، وذلك لصالح المجموعة التجريبية تعزى إلى البرنامج التدريبي. The study aimed to identify the effectiveness of a training program in developing the semantic level of language and its effect on the functional language of Hard of Hearing students. The sample of the study consisted of (18) students, whose ages ranged from (7-9) years, where the sample was divided into two equal experimental and control groups, in each group of which (9) students, the sample was chosen from Hard of Hearing program at Ibn Shaiba School in Jeddah. The researcher used the quasi-experimental approach in applying the study, and carried out (26) sessions within the proposed training program for the members of the experimental group. The study used the meanings and vocabulary scale, the functional language scale for Hard of Hearing students, and a well-constructed training program to measure its effectiveness in developing the semantic level of language, and its impact on the functional language of Hard of Hearing students, all of which were prepared by the researcher. The study resulted in the existence of statistically significant differences at the semantic level (meanings) between the members of the experimental and control groups, in favor of the experimental group attributable to the training program, as well as the existence of statistically significant differences in the functional language between the members of the experimental and control groups, in favor of the experimental group due to training program.

الكلمات المفتاحية

المستوى الدلالي، مهارات اللغة الوظيفية، ضعاف السمع.