التدوين
Volume 12, Numéro 3, Pages 249-272

قراءة في الأدب الفلسفي(ميخائيل نعيمة نموذجا)

الكاتب : مصطفاوي جلال .

الملخص

ـالأدب الفلسفي هو ذلك الأدب المتشبع بهموم الفلسفة و تساؤلاتها الذي يبقى مع ذلك أو ربما لذلك ، أدبا جميلا مؤثرا أو متميزا و لعل المثال الأبرز على هذا النوع من الكتابات رواية "اليوم الأخير"(1965) لميخائيل نعيمة(1889-1988م) التي تنطوي على وهج أدبي مثلما تنطوي على عمق فلسفي ،بل انتسابها الفلسفي أحق من انتسابها الأدبي ، لما فيها من قضايا ذات بعد فلسفــــــــــــي .ففي الأدب الفلسفي ، لا يمارس الكاتب الفلسفة لكنّه يبدي على وجه الدقة ، وعيا فلسفيا ويمارس فعلا فلسفيا ، أو وعيا للوعي ومن الواضح أن تمازج الأدب و الفلسفة ، يصوغه انتماؤهما إلى النتاج الفكري الإنساني...وسنحاول من خلال هذه الدراسة أن نسائل حدود العلاقة القائمة بين الرواية باعتبارها جنسا أدبيا جماليا تخييليا،والفلسفة باعتبارها سؤالا مستمرا ومنطقيا عن علاقتنا بذاتنا وبوجودنا وبالله عزّوجلّ. هل من الممكن أن يتضمن الإبداع الأدبي رؤى وأبعادا فلسفية؟وفيم تتمثل الأبعاد الفلسفية في أدب ميخائيل نعيمة عامة(فلسفة الخلاص)؟وفيم تتمثل القضايا الفلسفية التي تطرحها رواية (اليوم الأخير) على وجه الخصوص؟ Philosophical literature is the central region combining philosophical contents and imaginary expressions of poetry or prose - the integration of literature and philosophy is a tangible phenomenon in the context of what has been accomplished from the philosophical reality (Maari, Goethe, Gibran, Sartre, Kafka, Noaima and others) As a sign that they are two sides of the same coin, no matter how different the horizon between them, they are in communication and integration, description, diagnosis, and criticism of what is humane cultural on an imagined level by employing the beauty of the place and feelings and emotions, philosophical literature is that literature saturated with the concerns of philosophy Perhaps the most prominent example of this type of writings novel "The Last Day" (1965) by Michael Noaima (1889-1988), which contains a literary glow as it involves a philosophical depth, but its philosophical affiliation is more worthy of its literary one, n philosophical literature, the writer does not practice philosophy, but he exhibits precisely, a philosophical consciousness and practice a philosophical act, or consciousness of consciousness. Through this study we ask the limits of the relationship between the novel as a genuinely aesthetic and imaginative genre, and philosophy as a continuous and logical question about our relationship with ourselves and our existence and God Almighty. Is it possible for literary creativity to include philosophical perspectives What is the philosophical dimension of the literature of Mikhail Noaima (philosophy of salvation), and the philosophical issues raised in the novel (the last day) in particular?

الكلمات المفتاحية

الأدب-الرواية-الفلسفة-الأدب الفلسفي-فلسفة الخلاص-الموت-